Berichten

5 beste SEO tools om je vindbaarheid te vergroten

Om je website goed te laten scoren in Google kan je allerlei technieken gebruiken zodat je op die eerste plaats in de zoekmachine kan terechtkomen. Online bestaan er verschillende tools die zowel gratis als betalend zijn. In dit artikel geven wij enkele interessante gratis en betalende SEO tools die jou kunnen helpen bij je zoekwoordenonderzoek en bij je rankings in Google.

1# Google Trends

Deze online gratis SEO tool van Google, namelijk Google Trends helpt je bij jouw zoekwoordenonderzoek. Twijfel je welk woord je best kan gebruiken in jouw blog? Gebruik zoekwoorden in jouw titels en op je website die uiteraard mensen ook gebruiken in Google. Het heeft weinig zin om gevonden te worden op woorden die niemand gebruikt in de zoekmachine. Google Trends kan je helpen om te weten te komen of er een evolutie is in het zoekverkeer en in welke regio’s/landen je zoekwoord populair is. Extra handig aan deze tool is dat je zoekwoorden kan vergelijken met elkaar.

In onderstaand voorbeeld hieronder zie je dat vanaf mei tot begin september de zoekwoorden omtrent barbecue heel populair zijn en dit dit in de winter wat stilvalt zoals verwacht. Daarnaast zien we dat de term ‘bbq’ meer gebruikt wordt tegenover ‘barbecue’ in Vlaanderen. Zo zou je kunnen besluiten om over je hele website meer de focus te leggen op ‘bbq’ in plaats van ‘barbecue’.

Google trends

2# Google Zoekwoordplanner

Als je een Google Adwords-account hebt kan je eenvoudig via de Keyword planner op zoek gaan naar vergelijkbare zoekwoorden en hun maandelijks zoekvolume raadplegen. Geef een zoekterm in waarop je gevonden wil worden en krijg meteen het aantal maandelijkse zoekopdrachten in jouw locatie. Google geeft zelf enkele vergelijkbare suggesties aan voor zoektermen die je misschien ook kan gebruiken op je website. Daarnaast krijgen we te zien of er eerder veel of weinig concurrentie is op het zoekwoord dat je hebt ingegeven.

In onderstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld nog een zoekwoord, namelijk ‘buitenkeuken’, waar je misschien niet eerder aan gedacht hebt maar die toch nog een mooi aantal zoekopdrachten heeft per maand. Al deze SEO-tools helpen je op weg naar die toppositie.

Zoekwoordplanner

3# SERanking

SERanking is een betalende online tool die je helpt bij het optimaliseren en behouden van je huidige rankings. Hiermee kan je opvolgen hoe de positie van je website schommelt als je bijvoorbeeld aanpassingen hebt gedaan aan je website. Staat jouw website in de eerste 100 resultaten in Google op dat ene zoekwoord? Deze gebruiksvriendelijke tool vertelt je er meer over. Andere functionaliteiten zijn bijvoorbeeld een website audit van hoe je jouw website technisch kan optimaliseren voor de zoekmachines, backlinks analyses om externe links te achterhalen van je eigen website maar ook die van concurrenten.

4# Yoast SEO

De plugin voor jouw WordPress website Yoast SEO helpt om je pagina’s te optimaliseren voor de zoekmachines. Per pagina kan je jouw meta titel, meta omschrijving en meta zoekwoord ingeven en bepalen hoe je getoond wordt in de zoekresultaten. Deze gratis SEO tool geeft je meteen tips om de pagina te optimaliseren. Zo kan je best zorgen voor duidelijke afbeeldingen, interne links en je zoekwoord gebruiken in titels en tussentitels. Op basis van al deze punten geeft de tool jou een score van rood, oranje tot groen hoe goed de pagina geoptimaliseerd is voor Google. Lees verder ook nog hoe je deze plugin gebruikt.

Yoast seo

5# Google Suggest

Een andere eenvoudige manier voor jouw zoekwoordenonderzoek is bijvoorbeeld Google Suggest. Door eenvoudig in Google op zoek te gaan naar jouw zoekterm krijg je onderaan enkele suggesties van Google zelf die je helpt bij jouw zoekopdracht. Deze woorden kunnen jou ook helpen om de juiste woorden te gebruiken voor je SEO. Ook wanneer je bezig bent met je zoekopdracht in te typen, krijg je meteen enkele suggesties die je kunnen helpen. Wie weet kom je woorden tegen waar je zelf nog niet aan gedacht hebt?

Al deze SEO tools helpen je bij je zoekwoordenonderzoek en jouw positie in Google te verbeteren. Het is de kunst om tools met je eigen gezond verstand en de theorie te combineren in één SEO-strategie. Hulp nodig op vlak van zoekmachine optimalisatie? Wij helpen je graag verder.

Hoe gebruik ik de Yoast SEO plugin?

Als je de plugin SEO by Yoast voor WordPress gedownload en geïnstalleerd hebt, kan je deze eenvoudig gebruiken onderaan elk nieuw bericht of pagina. Hoe je dit juist doet, lees je hier aan de hand van verschillende afbeeldingen.

Hoe gebruik ik het?

Onderaan elk bericht heb je de mogelijkheid om de tekst in Google aan te passen. Zo kan je zelf beslissen hoe mensen jouw bericht of pagina zien in een zoekmachine. Je ziet de Snippetvoorvertoning, de keuze van jouw focustrefwoord en een analyse die Yoast SEO jou zelf aanbiedt. Je vult het focustrefwoord in. Dit is een trefwoord die in enkele woorden jouw artikel of pagina omschrijft. Zorg ervoor dat dit overeenkomt met woorden die mensen zouden intypen in Google.

yoast SEO plugin

Als je de Snippet wil bewerken, klik je op: ‘Snippet bewerken’. Daarna kan je de SEO-titel, de slug (deel van jouw url die zichtbaar is in Google) en de meta-omschrijving die ook zichtbaar is in Google. Zorg ervoor dat jouw teksten duidelijk zijn en met in het achterhoofd de zoektermen die mensen intypen in Google. De plugin geeft weer in een kleur of de lengte goed is voor de zoekmachine.

yoast SEO plugin2

Waarom gebruik ik deze functie?

Je gebruikt deze functie best telkens je een nieuw bericht schrijft of een nieuwe pagina aanmaakt. Deze zorgt ervoor dat je een betere Click-through-rate hebt in Google en dus ook hoger scoort. Verder is deze functie ook van levensbelang als je dit bericht of pagina gaat delen via Facebook. Sinds dat Facebook de functie om link-posts te bewerken verwijderd heeft, kan je bijna enkel via deze weg jouw link-posts aanpassen. De aanpassingen die je ingeeft via Yoast SEO plugin komen rechtstreeks op social-media kanalen als je deze deelt via Facebook. De afbeelding die Facebook kiest is meestal de uitgelichte afbeelding. Hieronder een voorbeeld van hoe de post er zou uitzien met bovenstaande instellingen van de plug-in.

Yoast SEO plugin fb

Heb je nog vragen over deze plugin? Neem dan contact met ons op.

Wat zijn short tail zoekwoorden?

Nieuwste marketinggeheim: short tail vs long tail

Wens je graag het aantal bezoekers op je website te verhogen? Dan is het een goed idee om je eens te verdiepen in short tail vs longtail zoekwoorden.

Short tail zoekwoorden

Als een bezoeker een product of dienst zoekt, gebruikt hij daarvoor vaak een zoekmachine. Door middel van zoekwoorden kan de bezoeker datgene wat hij probeert te zoeken ook vinden. Als hij bijvoorbeeld op zoek is naar een fiets, zal hij in ieder geval het zoekwoordje ‘fiets’ gebruiken. Dit is een voorbeeld van een short tail zoekwoord. Doordat dit maar één enkel woordje is, is het ook erg populair en zal de bezoeker veel sites vinden waarop hij een fiets kan kopen. Dit betekent méér concurrentie. Meer concurrentie betekent dus dat jouw eigen site zal vervagen tussen al die hits.

Long tail zoekwoorden

Soms weet een bezoeker heel specifiek wat hij wil. Hij wil dan bijvoorbeeld heel graag een rode Batavus fiets. In dat geval maakt hij gebruik van long tail zoekwoorden. Long tail houdt in dat de zoekopdracht meerdere zoekwoorden bevat en dus een specifiekere zoekopdracht is. Hoe meer zoekwoorden in de zoekopdracht, hoe minder hits je krijgt. Door hierop in te spelen zal je al gauw de concurrentie drastisch doen verminderen. Doordat je website nu uitsteekt boven alle anderen, geef je de bezoeker een signaal dat hij datgene waar hij naar zoekt, zal vinden op jouw website.

Waarom kiezen voor long tail zoekwoorden?

Short tail en long tail kun je samenvatten in een handige formule. Short tail heeft een hoog zoekvolume dus veel concurrentie. Long tail heeft een lager zoekvolume dus minder concurrentie. Het is lastig om andere concurrenten in te halen door middel van short tail. Door long tail te gebruiken creëer je meer kansen voor jouw website. Tevens is het zo dat bezoekers die meer zoekwoorden gebruiken in hun zoekopdracht een hogere koopintentie hebben. Dit is zo omdat ze dan iets specifieks zoeken. Long tail zoekwoorden zijn dus zeker aan te raden. Ontdek meer over long tail zoekwoorden (link).

Conclusie

Elke dag komen er tientallen sites bij die allemaal potentiële klanten willen lokken. Als je niet goed weet hoe je alles boven water kan houden is het al snel gedaan. Maak dus gebruik van long tail en versla alle anderen die het belang hiervan nog niet kennen. Pas de content op je website aan zodat je gevonden wordt op long tail zoekwoorden en nodig hierdoor de bezoekers met hoge koopintentie uit.

Enkele voorbeelden

  • Short tail: broek
    Long tail: rode damesbroek
  • Short tail: kast
    Long tail: dressoirkast van eikenhout
  • Short tail: schoenen
    Long tail: groene voetbalschoenen
  • Short tail: kapper
    Long tail: kroeshaar kapper Mechelen

Long tail zoekwoorden zijn effectiever dan short tail zoekwoorden. Ontdek meer over long tail zoekwoorden (link) en ontdek hoe deze termen in jouw voordeel kunnen werken.

Waarom Google+ interessant is voor bedrijven

Google + als persoonlijk social media kanaal is niet zo interessant maar voor bedrijven is dit anders. Zo heeft een Google+ pagina voor bedrijven een groot voordeel: wanneer je een Google+ pagina hebt, kan je een ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina aanmaken.

Het is een gratis dienst van Google die ervoor zorgt dat je opvallend in de zoekresultaten getoond wordt. Je maakt het zodat mensen die naar jou op zoek zijn, makkelijker online informatie vinden. Zo worden de contactgegevens, openingstijden, foto’s en recensies onmiddellijk getoond.

google mijn bedrijfDe Google Mijn Bedrijf pagina is ideaal om meer bezoekers via Google naar je website te lokken. Daarnaast is het ook een aanrader omdat mensen steeds meer lokaal gaan zoeken. Het bevordert je lokale vindbaarheid.

Wanneer je een Google Mijn Bedrijf pagina aanmaakt, zorg dan dat dit er aantrekkelijk uitziet. Voeg enkele foto’s toe van het team of van je logo. Dit zorgt voor herkenning. Vraag ook zeker aan klanten om een recensie te schrijven. Recensies zijn een krachtig middel om andere potentiële klanten te overtuigen.

Voeg ook de belangrijkste informatie toe, zoals contactgegevens en openingsuren. Dit is altijd handig, zeker wanneer mensen via een smartphone aan het surfen zijn. Ze zien meteen de openingsuren en het adres.

Heb jij nog geen Google Mijn Bedrijf pagina? Maak er dan snel hier een aan. Hulp nodig? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

 

 

Google geeft voorrang aan ‘mobiel friendly’ websites

Vanaf 21 april 2015 gaat Google websites die ‘mobile friendly’ zijn voorrang geven. Ze gaan de mobielvriendelijkheid van je website nagaan. De score die je van Google krijgt zal bepalen op welke plaats je website verschijnt in de mobiele zoekresultaten. Als je geen mobiele website hebt, zal je waarschijnlijk bezoekers verliezen.

Voor het eerst zullen er dit jaar meer zoekopdrachten zijn via mobiel dan via desktop. Google wil de meest relevante zoekresultaten tonen en om die reden gaan ze voorrang geven aan mobile friendly websites. Het heeft geen zin dat Google website gaat tonen tussen mobiele zoekresultaten die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Het is dus belangrijk om aandacht te besteden aan je mobiele aanwezigheid, zeker als je weet dat 85% van alle internet gebruikers voor Google kiest wanneer ze aan het surfen zijn. Deze aanpassing van Google is een positieve ontwikkeling voor consumenten want zij zullen enkel relevante zoekresultaten te zien krijgen op hun smartphone of tablet.

Nog belangrijk om te weten is dat ongeveer 28% van de mensen met een smartphone of tablet een zoekmachine gebruikt om informatie op te zoeken over producten of diensten. Alvorens mensen overgaan tot een aankoop via een desktop hebben ze vaak eerst informatie opgezocht via hun smartphone of tablet. Als je website dan niet aangepast is aan mobiele toestellen zal je website slecht scoren en zal je op die manier bezoekers verliezen.

Is je website klaar voor de Google Mobile Update die op 21 april plaatsvindt?

Google - Responsive webdesignDit kan je eenvoudig nagaan. Als je op een smartphone in Google je website ingeeft en als deze gelabeld wordt als ‘voor mobiel’, dan zal je website hoger getoond worden in de mobiele zoekresultaten. Gebruikers kunnen hiermee nu al zien of een website mobielvriendelijk is of niet. Bij de zoekresultaten voor desktop heeft dit geen invloed want het al dan niet responsive zijn van een website wordt hier niet beoordeeld.

Om zeker te zijn dat je website aan alle criteria van Google voldoet kan je gebruik maken van de mobielvriendelijke test van Google. Opgelet, deze test werkt alleen als je Googlebot toestaat om de CSS en JavaScript van je website te indexeren. Iemand die gebruik maakt van Google Webmaster Tools zal automatisch een mail ontvangen wanneer een pagina op een website niet mobielvriendelijk is.

Als de mobielvriendelijke test aantoont dat je website niet mobielvriendelijk is kunnen hier 2 oorzaken voor zijn: de toegankelijkheid van de content en de mobiele bruikbaarheid.

De toegankelijkheid van de content wil zeggen dat Google je pagina niet goed kan zien. Zoals eerder vermeld moet je Googlebot moeten toestaan om de CSS en JavaScript van je website te indexeren. Anders ziet Google een pagina die afwijkt ten opzichte van de pagina die de bezoekers te zien krijgen. De mobiele bruikbaarheid wil zeggen dat je website volledig bruikbaar moet zijn op een smartphone of tablet. Zo moet bijvoorbeeld de tekst op je website leesbaar zijn zonder dat bezoekers moeten zoomen, de content van je website moet in zijn geheel op het scherm passen zodat bezoekers niet horizontaal hoeven te scrollen,…

Het aantal bezoekers dat mobiel surft zal elk jaar toenemen. Zorg er dus voor dat je website mobielvriendelijk is. Je zal op die manier goed scoren in de zoekresultaten, meer bezoekers aantrekken en geen (potentiële) klanten mislopen. Om niet te verliezen van je concurrenten is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen!

Het belang van een gebruiksvriendelijke website

Gebruiksvriendelijke website

Als je een eigen bedrijf hebt, dan is een website van groot belang. Tegenwoordig gebeurt immers alles over het internet en kun je al gauw niet meer zonder website. Net als een eigen winkel, kan een website ook beschouwd worden als een stukje vastgoed, dat met de tijd groeit in waarde. Maar niet alle websites zijn hetzelfde en er zijn veel factoren die een rol spelen bij de gebruiksvriendelijkheid van een website. Het uiteindelijke doel van je website is natuurlijk om bezoekers te trekken en om te toveren in klanten. Gebruiksvriendelijkheid speelt hierbij en grote rol.

Stel je eens voor dat je op zoek bent naar een advocaat in het Leuvense. Je typt het zoekwoord in in Google en klikt op een veelbelovende link. Zodra je op de website komt, heb je geen idee waar je moet beginnen. De informatie is niet goed georganiseerd en de website is over het algemeen niet erg gebruiksvriendelijk. Het eerste wat je dan doet is op de terug-knop klikken in je browser om een andere website te zoeken. Dit gebeurt ook met jouw klanten als je eigen website niet gebruiksvriendelijk is.

Google vs gebruiksvriendelijkheid

Maar gebruiksvriendelijkheid speelt niet alleen een rol bij het converteren van bezoekers, maar ook is het van belang voor de zoekmachines. Merkt de almachtige Google namelijk dat je website een grote bounce rate heeft – dit houdt in dat mensen snel weer je website verlaten nadat ze op de link in Google hebben geklikt – dan gaat deze zoekmachine ervan uit dat de website niet voldoende waarde biedt aan bezoekers. Deze wordt dan ook gestraft met een lagere ranking. Kortom, gebruiksvriendelijkheid is niet alleen belangrijk om meer bezoekers op je website te krijgen, maar ook om klanten van deze bezoekers te maken.

Wees eenvoudig in gebruik

Maar wat verstaat men dan eigenlijk onder gebruiksvriendelijk? Er zijn een aantal dingen die een website eenvoudig in gebruik maken. Zo is het belangrijk dat je de informatie op een overzichtelijke wijze georganiseerd hebt. Mensen moeten kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Dit houdt ook in dat je een overzichtelijk menu moet hebben. Eigenlijk moet je jezelf de vraag stellen of jij precies weet wat je moet doen zodra je op je website komt. Ben je op zoek naar een objectief perspectief, dan zijn er ook verschillende diensten online die aanbieden om een website usability check te doen. Zo weet je zeker dat ook je bezoekers een gebruiksvriendelijke website onder ogen krijgen.

Interne zoekopdrachten in Google Analytics

Vandaag gaan we een stap verder met Google Analytics. Wil je weten naar wat je bezoekers op zoek zijn op je website en hoe je beter aan hun noden kan voldoen, dan zijn interne zoekopdrachten van groot belang.

Stap 1: Om te beginnen meld je je aan op Google Analytics en klik je op op de knop ”Beheerder” en kies dan voor “Instellingen weergeven”.

Instellingen Google Analytics

Instellingen Google Analytics

Stap 2: Scrol naar beneden, klik “aan” bij “Zoekopdrachten op site bijhouden”.

Zoekopdrachten bijhouden

Zoekopdrachten bijhouden

Stap 3: Vul daarna de “Queryparameter”in.

Queryparameter

Geen nood, deze is gemakkelijk te vinden. Ga naar je website in en vul iets in in je zoekmachine, bijvoorbeeld (op de website van Creactiv) “blog”.

queryparameter op site zoeken

Kijk dan naar je URL: https://creactivmarketing.be/?s=blog

Wat tussen het vraagteken en gelijkheidsteken staat, is je queryparameter. In ons geval een “s”. Vul je queryparameter in en klik op “opslaan”. Het duurt nu een tijdje voor de eerste resultaten te zullen zien zijn, reken op ongeveer 48 uur.

Vind je je queryparameter niet? Mail ons en we helpen jou hiermee.

Stap 4: Om een overzicht te krijgen ga je naar “Rapportage”, dan verder naar “Gedrag”en klik dan “Zoekopdrachten op site”. Hier vind je vanaf nu al je informatie.

Campagne overzicht in Google Analytics

Campagne overzicht in Google Analytics

 

Hou onze blog in de gaten want op woensdag 15 januari reiken we je een aantal tools aan om deze cijfers en grafieken te analyseren.

Nog geen Google Analytics account? Zie onze eerste blog “Google Analytics account aanmaken