Raad & daad

De kern van leiderschap, volgens Tim Vanheusden

We spraken eerder al met Senitas-boegbeeld Tim Vanheusden over “beleving als sleutel tot succesvolle marketing”. Maar om als organisatie successen te boeken, moet je natuurlijk niet alleen denken aan je klanten. Je bedrijfscultuur en je medewerkers zijn net zo cruciaal, want alles begint bij je menselijk kapitaal. Daarom gaat het team van Senitas op zoek naar de juiste profielen en investeert het volop in hun persoonlijke groei. “We halen leiders aan boord”, legt Tim uit, “en we willen dat medewerkers ons voorbijsteken.” Zelfvertrouwen is cruciaal voor zo’n leiderschap, maar jezelf kwetsbaar durven opstellen hoort er evengoed bij.

Video afspelen

Leiders aanwerven en aanmoedigen

Tim Vanheusden beseft dat veel mensen het als bedreigend ervaren om anderen succesvoller te zien worden dan zichzelf. Bij Senitas zetten ze dat gevoel resoluut aan de kant, en werven ze medewerkers aan die willen doorgroeien. Tim: “Wij willen dat mensen ons voorbijsteken. Mensen krijgen dus veel kansen bij ons, maar de verwachtingen zijn ook groot. Medewerkers mogen leiden, maar ze moeten zich ook waardevol genoeg tonen om die rol te vervullen.”

Senitas is een vlakke organisatie, en wanneer het management aan het team iets vraagt, hanteert het twee principes. “Enerzijds vragen we iets aan een personeelslid omdat we geloven dat hij of zij het kan, en anderzijds vragen we alleen dingen die we zélf bereid zijn om te doen”, legt Tim uit.

Bovendien hecht Senitas veel belang aan POP-gesprekken, waarbij POP staat voor persoonlijk ontwikkelingsprogramma. Tim: “Daarin buigen we ons over de vraag waar het teamlid vandaag staat, waar we hem of haar zien, en waar hij of zij zichzelf ziet.” Dat laatste stemt niet noodzakelijk overeen met de werkelijkheid, weet Tim. “Vaak hebben mensen een vertekend beeld van hun eigen kunnen. Dat is ook de reden waarom we, als we onterecht onzekerheid bij een teamlid detecteren, er een ander teamlid bij halen om hem of haar een spiegel voor te houden en te zeggen: ‘dit is hoe wij het zien’.” Senitas gaat met andere woorden voor een “commitment aan de eigen grootheid”, zonder daar al te Amerikaans of blasé over te doen.

Zelfzeker én kwetsbaar leiderschap

Tim vertelt dat ze binnen Senitas de regel hanteren dat, als iemand van het managementteam zich onzeker voelt over de positie van een beloftevolle medewerker of als de groei van die ander overkomt als een bedreiging, dat dat een probleem is dat bij jezelf ligt. Tim: “Jouw onzekerheid bepaalt hoeveel je team gaat groeien. Doet iemand het beter: hoe hem of haar dan niet tegen. Zo rem je de groei af van je teamlid, van je organisatie, maar ook van jezelf, want je kunt sowieso leren van je teamleden. En als dat oncomfortabel aanvoelt, dan is dat iets waar je door moet. Zodra je weerstand overwint, groei je.”

Wanneer je je als leider oncomfortabel voelt, heb je ook je team nodig om op te leunen, benadrukt Tim. “Veel leiders maken de fout om alles alleen te willen doen, maar je moet je kwetsbaar durven opstellen, en durven toegeven: ‘hier ben ik niet goed in, en ik heb jou nodig’”, verduidelijkt hij. Voor hem is kwetsbaarheid durven inzien dat je het niet altijd bij het rechte eind hebt, en vertrouwen op de mensen rondom je. Tim: “iedere persoon is cirkel, met daarrond concentrische cirkels van mensen die dichter bij en verder van je af staan. Ik heb mezelf voorgenomen om in mijn dichtste cirkel niet alleen mijn naast mijn eigen gezin en familie op te nemen, maar ook anderen waarvan ik verwacht dat ze mij corrigeren en input geven, zoals onze salesmanager.”

Authenticiteit in leiderschap en marketing

Kwetsbaarheid hangt voor Tim samen met authenticiteit en jezelf tonen zoals je echt bent. Dat is niet alleen voor leiderschap cruciaal (als je jezelf niet kwetsbaar en authentiek opstelt, kun je nooit leren van de mensen rondom je), maar ook voor marketing – al klinkt dat laatste misschien tegenstrijdig: “Ieder bedrijf wil zichzelf van zijn beste kant laten zien, en zijn producten als de beste naar voor schuiven. Maar zodra je jezelf als organisatie kwetsbaar opstelt, geef je je klant de kans om hetzelfde te doen. Pas dan krijg je inkijk in wat ze écht nodig hebben, en pas dan creëer je vertrouwen. Die dingen zijn een must om naar een volgende stap te gaan”, besluit Tim.

Leren hoe je aan krachtige relaties bouwt, zowel met je medewerkers als met je klanten?

Check dan zeker onze gratis whitepaper over het topic.