Over CreactivTips & tricks
Raad & daad

Uit succesvolle branding spreekt jouw verhaal

Mylan De Saeger werkt als designer bij Creactiv en weet als geen ander dat branding zoveel méér is dan een nieuw logo of een nieuwe huisstijl. Hij vertelt wat hij als vertrekpunt neemt in een brandingtraject, waarom je zo’n traject aan elke marketingstrategie vooraf moet gaan, en wat er de precieze businesswaarde van is.

Meer goesting in een podcast? Check deze raad & daad op spotify​​​​​​​.

Branding met een verhaal

Voor Mylan vormen gesprekken met de klant het vertrekpunt voor elke branding. Een logo of huisstijl staan namelijk nooit op zich, maar vormen een vertaling van de missie en visie van de organisatie, en van de bedrijfscultuur. Mylan: “Alles begint bij het verhaal en bij de waarden van de klant. Daar moet ik eerst naar op zoek, om ze vervolgens te laten spreken uit bepaalde kleuren, lettertypes, …” De Creactiv-designer haalt Google en Starbucks aan als uiteenlopende voorbeelden. Het eerste merk zet “rust en simpliciteit” voorop, en die waarden spreken uit de volledige branding. Van de branding van Starbucks straalt dan weer het plezier af, vindt hij.

Esthetiek, maar vooral herkenbaarheid

Om de waarden van een merk te vertalen naar pakweg een logo, beroepen designers zich onder meer op de kleurenleer, vertelt Mylan. “In de financiële wereld vind je bijvoorbeeld veel blauwe logo’s, want die kleur straalt vertrouwen en expertise uit. Groen is dan weer vernieuwend, wat maakt dat startups vaak voor die tint kiezen.”

De meeste mensen bekijken branding vanuit een esthetisch oogpunt (“is het logo mooi?”), maar de businesswaarde van branding ligt in haar onderscheidende karakter. Mylan: “Je moet je eigen merk maken en jezelf differentiëren. Een goede branding valt op én is herkenbaar.” Het is dan ook zaak om met een huisstijl consistentie te creëren en die als leidraad mee te geven aan medewerkers, zodat elke uiting – online en offline, van briefpapier tot de website – een mooi geheel vormt. Mylan: “Zodra mensen iets zien dat van jou komt, moeten ze meteen de link leggen met je bedrijf.” Dat is cruciaal om klanten aan te trekken, maar evengoed om de juiste werknemers te vinden en te houden.

Eerst branding, dan marketing

Mylan krijgt weleens te maken met klanten die meteen in een marketingstrategie willen duiken, zonder eerst werk te maken van hun branding. Aan die ondernemers vraagt de Creactiv-designer consequent om een stap terug te zetten. “Je branding is de basis”, benadrukt hij. “Het heeft alleen zin om naar buiten te treden met iets dat je merk ademt, en waar een verhaal achter zit. Anders komt je boodschap niet binnen, of komt ze niet goed over.”

Staat jouw boodschap al op punt?

Weet jij of je de juiste klanten aantrekt? Ontdek het antwoord in onze gratis whitepaper.

  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo Gold Partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.