Een professionele website – 15 must haves!

Een professionele website zou vanzelfsprekend moeten zijn voor een onderneming, zowel groot als klein. Veel bedrijven focussen zich vaak op de vormgeving en de lay-out van hun website. Dat is een goed begin, maar er is zoveel meer. Content is zeer belangrijk, en er zijn nog elementen die aanwezig moeten zijn om een professionele uitstraling op het internet te krijgen.

Een eerste indruk van een bezoeker is van cruciaal belang. Niet enkel qua lay-out moet de website er goed uit zien, ook op functioneel en tekstueel gebied moet de website professioneel zijn. Zorg ervoor dat bezoekers op je website meteen de juiste informatie vinden. Dit zal namelijk bepalen hoe lang bezoekers op je website blijven. Wanneer ze iets niet vinden, zijn ze meteen weg. Een gemiste kans dus.

Voor een bedrijfswebsite mogen deze 15 elementen zeker niet ontbreken:

  1. Domeinnaam: kies een simpele maar herkenbare domeinnaam (bijvoorbeeld denaamvanjebedrijf.be)
  2. Logo: zorg dat het logo van je bedrijf aanwezig is op je website. Plaats het bij voorkeur links bovenaan en zorg dat het aanklikbaar is. Je logo moet telkens naar de homepagina van je website verwijzen.
  3. Slogan: voeg een duidelijke slogan toe op je website, die duidelijk maakt wat je precies doet.
  4. Contactgegevens: zorg voor een contactpagina met alle contactgegevens maar plaats deze ook in de footer (adres, openingsuren, telefoonnummer, e-mailadres,…). Zo zijn je contactgegevens op elke pagina aanwezig.
  5. Call to action knoppen: geen enkele pagina op je website mag een doodlopende pagina zijn. Voeg op elke pagina een call to action knop toe, zodat je bezoekers de mogelijkheid geeft om door te klikken en een actie te ondernemen.
  6. Navigatiebalk: zorg dat je producten en diensten vermeld staan in je navigatiebalk. Dit maakt het voor bezoekers makkelijk om informatie op te zoeken over een bepaald product. Gebruik bijvoorbeeld niet ‘home diensten – over ons – contact’. Een goede navigatiebalk maakt het bezoekers meteen duidelijk wat het bedrijf aanbiedt. Kies dus voor ‘home – webdesign – digitale marketing – referenties – contact’. Dit is veel duidelijker dan ‘diensten’.
  7. Broodkruimelpad: toon op elke pagina het ‘pad’ dat de bezoekers afgelegd hebben. Het is gebruiksvriendelijk en biedt de mogelijkheid om snel te navigeren.
  8. Foto’s: foto’s en mooie beelden maken een website aantrekkelijk. Voor informatieve websites maken foto’s de content wat luchtiger. Zorg dat je foto’s relevant zijn en een voldoende hoge resolutie hebben. Gepixelde foto’s ogen niet professioneel.
  9. Social media: toon op je website de sociale media iconen waarop je aanwezig bent. Dit kan bovenaan of in de footer. Zo kunnen bezoekers makkelijk doorklikken naar de social media kanalen van je bedrijf. Tip: laat deze links openen in een nieuw tabblad, zo verlaten bezoekers je website niet.
  10. Responsive design: zorg ervoor dat je website een mobielvriendelijk design heeft zodat deze perfect te raadplegen is op mobiele devices. Inzoomen en uitzoomen is niet gebruiksvriendelijk.
  11. Testimonials en reviews: getuigenissen van tevreden klanten zijn geld waard. Ze vormen een krachtig promotiemiddel op je website. Bezoekers laten zich vaak beïnvloeden door testimonials en reviews.
  12. Mogelijkheid om bezoekers te laten inschrijven op de nieuwsbrief: wanneer je e-mailmarketing inzet, geef bezoekers dan de mogelijkheid om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Geef eventueel iets in ruil voor hun inschrijving (gratis tips, 5 euro korting op hun volgende bestelling,…). Het moedigt bezoekers aan om zich in te schrijven.
  13. FAQ pagina: zo vermijd je dat vaak voorkomende vragen steeds opnieuw en opnieuw gesteld worden. Geef bezoekers op deze pagina een antwoord op de meest voorkomende vragen. Het zal hen gerust stellen en jou een hoop werk besparen.
  14. Blog pagina: door te bloggen deel je gratis je kennis en expertise. Dat komt goed over bij bezoekers. Daarnaast heeft het nog een voordeel: door te bloggen zal je website beter gevonden worden in de zoekresultaten.
  15. Zoekfunctie: dit is vooral van toepassing bij uitgebreide websites. Bezoekers kunnen snel een product of dienst zoeken. Het is professioneel en het bespaart hen tijd. Beste plaats hiervoor is bovenaan rechts.

Wanneer al deze elementen op je website aanwezig zijn, dan heb je wellicht een vrij professioneel ogende website. Het zal de conversie alleen maar ten goede komen. Voor hulp of meer tips omtrent webdesign, aarzel niet om ons te contacteren.