De 20% regel op Facebook anno 2016

In 2012 heeft Facebook een nieuwe regel toegevoegd: advertenties mogen niet meer dan 20% tekst bevatten. Nu, in juni 2016, hebben ze deze regel herzien. Advertenties worden niet langer meer afgekeurd omwille van de hoeveelheid tekst in een afbeelding. Toch blijft er nog een verschil tussen een advertentieafbeelding met veel en weinig tekst.

De aanpassing van deze regel heeft meteen een invloed op de campagneresultaten. Facebook werkt nu met 4 categorieën:

  1. Afbeeldingstekst ‘ok’: je afbeelding bevat weinig of helemaal geen tekst. Facebook beloont dit soort afbeeldingen in campagnes.
  2. Afbeeldingstekst ‘low’: je afbeelding bevat een beetje tekst. Het bereik wordt hier al lichtjes beperkt
  3. Afbeeldingstekst ‘medium’: je afbeelding bevat gemiddeld veel tekst. Het bereik wordt hierdoor in sterke mate beperkt
  4. Afbeeldingstekst ‘high’: de afbeelding in je advertentie bevat in dit geval veel tekst. Met deze afbeelding zal het moeilijk worden om je doelgroep te bereiken. Facebook straft deze advertenties onmiddellijk af en is geen fan van veel tekst. Bij deze advertentie zal je meer moeten bieden om je doelgroep te kunnen bereiken op de Facebook tijdlijn.

Er zijn enkele uitzonderingen op de regel. Zo wordt tekst niet gezien als tekst bij:

  • Boeken en albumhoezen
  • Beleidsteksten
  • Screenshots van bijvoorbeeld een mobiele app
  • Affiches (festivals, evenementen, concerten,…)
  • Verpakkingen (enkel als het gehele product te zien is)
  • Comics en cartoons

 

Hoe meer tekst je afbeelding bevat, hoe moeilijker het wordt om je doelgroep te bereiken en hoeveel te meer je zal moeten betalen voor een weergave of een klik. Je kiest dus best nog steeds voor afbeeldingen met weinig of geen tekst.

Met deze tool kan je nagaan hoeveel % tekst je afbeelding bevat. Om dit te berekenen wordt je afbeelding onderverdeeld in verschillende vakken. Het aantal vakken dat tekst bevat, bepaalt het percentage tekst. Het is dus een kwestie van je tekst op een slimme manier op je afbeelding te plaatsen. Je kan dezelfde tekst dus in minder vakken plaatsen, waardoor je advertentie meer mensen zal bereiken.