Google Analytics - statistieken

4 belangrijkste statistieken in Google Analytics

In Google Analytics kan je heel wat relevante cijfers terugvinden over jouw website. De hoeveelheid cijfers is zo groot dat je misschien door het bos de bomen niet meer ziet. Wij lijsten voor jou enkele belangrijke statistieken op die je zeker dient op te nemen in de analyse van jouw website.

Heb je nog geen Google Analytics? Maak dan eerst een account aan voor jouw website. Nog geen idee wat Google Analytics juist is? Lees dan eerst onze blogpost over de meting van je website.

Belangrijke cijfers van je website

  • Bouncepercentage

Het bouncepercentage is een zeer belangrijk cijfer doorheen alle statistieken in Google Analytics. Dit percentage toont ons hoeveel procent van de bezoekers die terechtkomen op je website meteen wegklikken zonder door te klikken naar andere pagina’s op je website. Dit percentage is best zo laag mogelijk zodat je bezoekers doorklikken op je website. Je kan het bouncepercentage bekijken per pagina, per kanaal, per campagne, per apparaat,… Dit kan zeer mooie inzichten geven voor je campagnes of op vlak van website optimalisatie. Er bestaan verder ook nog verschillende technieken om je bouncepercentage te verlagen.

  • Kanaalanalyse (Aquisitie > Alle verkeer > Kanalen)

Eén van de belangrijkste cijfers die je er regelmatig kan bijnemen, is de kanaalanalyse. Via “Kanalen’ in Google Analytics kan je zien waar je websitebezoekers van afkomstig zijn. Zijn ze bijvoorbeeld vanuit je nieuwsbrief op de website terecht gekomen of komen ze eerder via de organische zoekresultaten op je website? Deze kanaalanalyse is zeer interessant om je andere digitale marketingkanalen te evalueren zoals bijvoorbeeld social media of betalende advertenties via Google. Op al deze kanalen kan je ook doorklikken waardoor je meer informatie krijgt over bijvoorbeeld welk social media kanaal of het specifieke verwijzingsverkeer. Wat hierbij ook interessant is zijn de cijfers zoals bouncepercentage en gemiddelde sessieduur per kanaal. Hoogstwaarschijnlijk zal je daar veel verschillen zien zoals bijvoorbeeld een hoger bouncepercentage bij social media in vergelijking met organisch zoekverkeer aangezien dit zeer eigen is aan het kanaal.

  • Bereikte doelen (conversiepercentage)

Indien je jouw doelen correct hebt ingesteld, kan je ook exact lezen welke doelen jouw bezoekers bereiken om zo verdere inzichten te verkrijgen in het gedrag van je websitebezoekers. Stel dat jouw doel is dat mensen het contactformulier invullen, dan kan je exact meten wanneer bepaalde doelen zijn bereikt en waar deze mensen van afkomstig zijn. Zeer interessant wanneer je betalende campagnes hebt lopen zodat je kan meten hoeveel ingevulde formulieren je nu juist hebt via die ene Google Ads campagne.

  • Zoektermen (Search Console)

Wanneer Google Search Console is aangemaakt en gekoppeld met Google Analytics krijg je een mooi overzicht te zien van welke exacte zoektermen mensen intypen in de zoekmachine. Omwille van privacyredenen kunnen we niet ALLE zoektermen zien maar zien we wel al een groot deel van de zoektermen om inzichten te verwerven voor je SEO-strategie. Word je bijvoorbeeld snel gevonden op pizzakraam maar je gebruikt vooral pizza foodtruck dan kan je misschien verder onderzoeken welke woorden je best gebruikt op je website om zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website te leiden.

Google Analytics inzichten nodig?

Is het je nog niet duidelijk met welke cijfers je aan de slag moet en hoe je hier nu conclusies uit kan trekken? Vraag gerust meer informatie en wij helpen je graag verder in de vorm van een opleiding of een adviesrapport op maat van jouw website en onderneming.