4 tips om je doelgroep te bepalen

Wat is een doelgroep?

Wat houdt het woord doelgroep nu eigenlijk in? De definitie van doelgroep kan omschreven worden als een deel van de bevolking waarbij een gedragsverandering zou moeten gebeuren, namelijk jouw product, dienst of merk kopen. Doelgroepen zijn een essentieel onderdeel van elke marketingcampagne. Voor je begint met een website of een marketingstrategie is het belangrijk te weten wie je doelgroep is, want je wil natuurlijk dat je boodschap de juiste mensen bereikt. In deze blog geven we je 4 tips om je doelgroep te bepalen.

In deze blog willen we je graag een aantal tools en tips geven die je kunnen helpen je doelgroep te bepalen

4 tips om je doelgroep te bepalen:

Kenmerken van doelgroep

Wie zijn jouw potentiële klanten? Wees niet bang om specifiek te zijn. Hoe specifieker, hoe meer kans je marketingcampagne heeft om tot bij de juiste mensen te geraken. Wie zijn jouw potentiële klanten? Man of vrouw? Leeftijd? Sociale klasse? Burgerlijke stand? Inkomen? Kinderen? Wat zijn hun behoeftes? Waarden en normen? Welke informatiekanalen gebruiken zij?

Social Persona

Om je doelgroep nog iets concreter te maken, kan je ervoor kiezen om een social persona te maken. Dat is een verpersoonlijking van je doelgroep. Een persoon die je volledig zelf ‘ontwikkelt’ en gebruikt als vertegenwoordiging van je doelgroep.

Forrester’s Technographics ladder

Forrester’s Technographics ladder is voortgekomen uit een onderzoek waarbij men op zoek ging naar de verschillende soorten internetgebruikers. Uiteindelijk kwam men tot de conclusie dat er 7 types zijn. Deze types gebruiken elk op hun eigen manier het internet. Het is dus handig na te gaan tot welk type jouw doelgroep behoort om zo te kunnen bepalen welke strategieën je kan gebruiken om je doelgroep effectief te bereiken.

Zoek je doelgroep op

Kom in contact met je doelgroep. Stel: je doelgroep zijn tuinmannen. Ga met een aantal tuinmannen op gesprek. Zo weet je wat er leeft in je doelgroep en een ideale manier om je social persona te toetsen aan de werkelijkheid.