4 tips voor een effectieve website

Een effectieve website

Elke moderne ondernemer is zich er terdege van bewust: ondernemen zonder internet is niet goed meer mogelijk. We zijn er ons van bewust dat potentiële klanten zich allereerst op het internet zullen oriënteren als ze nieuwe producten of diensten willen aankopen. De website van je bedrijf is voor de nieuwe klant heel vaak de eerste kennismaking. En de eerste indruk, die moet goed zijn.

1. Veeleisende klanten

De klant is veeleisend en in zeker zin verwend. Een niet aansprekende website, met onduidelijke navigatie en onduidelijke of slordige elementen zal snel worden weg geklikt. De eerste indruk is op een mislukking uitgelopen. De kans dat deze klant nog zal terugkomen is niet groot. De website moet dus esthetisch verantwoord in elkaar zitten, een duidelijke structuur hebben en de klant duidelijk door de aangeboden informatie, diensten en producten loodsen.

2. Klanten binden

Met duidelijke elementen en navigatie zal de klant het prettig vinden om op de site te blijven. Langer en positiever contact, dat biedt meer kansen op klantcontact en dus op het maken van omzet. Maar het is niet voldoende om de klant passief te verleiden tot het nemen van actie. Dat mag beter en dus effectiever.

3. Houd je klanten op de hoogte

Het is niet voldoende de klant een positief gevoel te geven. Het ontstane contact moet zo veel mogelijk te worden vastgehouden. Een manier om dat te doen is de klant regelmatig een nieuwsbrief te sturen waarin je informatie of aanbiedingen hebt staan. Op je site moet dus op een prominente plaats de mogelijkheid zijn aangebracht om aan te melden voor deze nieuwsbrief. Soms werkt een popup waarin geattendeerd wordt op deze nieuwsbrief een goed idee.

4. Zorg voor duidelijk contact

Als de klant besluit een product of dienst af te nemen, of nadere informatie wil, dan moet het voor de klant wel duidelijk zijn hoe hij of zij dat voor elkaar krijgt. Zaken als contactinformatie, aanvraag van een offerte moeten op de website helder in beeld staan, zodat de klant niet in het ongewisse blijft. Met al dit soort zaken maak je van een mooie en duidelijke website ook een effectieve site, die een belangrijke rol zal spelen in het verwerven van klanten en opdrachten.