5 stappen om je sales en marketing afdeling op dezelfde lijn te krijgen

Vaak wordt er gezegd dat sales en marketing niet samen kunnen werken. Nochtans zijn ze heel nauw verwant en zouden ze dit beter doen. Zo ontstaat er betere communicatie en is ook de werksfeer tussen beide departementen aangenamer. Gedaan met het geroddel over ‘het sales team heeft weer,…’ ‘Die van marketing krijgen …’? Wij leggen je aan de hand van 5 stappen uit hoe je hen kan laten samenwerken.

  1. Begin met een open communicatie

Begin met duidelijke communicatie zodat er geen verwarring is tussen de 2 afdelingen. Laat ze samenkomen in meetings en vermijd zo misverstanden.

2. Wees een vertrouwenspartner voor alle partijen

Werk met tussenpersonen die voor beide partijen een vertrouwenspartner zijn. Zo gaan er eventueel dingen aan het licht komen die snel en eenvoudig opgelost kunnen worden. De vertrouwenspartner is belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde lijn blijft en er geen man over boord valt.

3. Laat verschillende teams samenwerken aan eenzelfde project

Zet iedereen aan dezelfde tafel en laat ze samenwerken. Zo leren ze elkaar beter kennen en ook de rol van hun functie. Ze gaan hierdoor meer begrip creëren voor elkaar. Een brainstorm sessie kan bijvoorbeeld leuke ideeën naar voren brengen door personen die hier anders nooit de kans toe kregen.

4. Blijf het onderhouden

Het mag niet stoppen na één project. Je moet dit blijven onderhouden door de afdelingen constant met elkaar te laten samenwerken. De volgende projecten gaan ze elkaar dan ook beter kennen waardoor deze vlotter gaan verlopen.

5. Trek de lijn door

Eens iedereen op dezelfde lijn zit kan je dit doortrekken naar andere afdelingen en andere projecten. Zo leert iedereen met elkaar werken, is er meer respect en dus ook gelukkigere werknemers. Een project gaat veel aangenamer worden en zo zullen de werknemers productiever zijn.

Begeleiding nodig bij deze stappen? Laat het ons gerust weten en we kijken samen naar het juiste advies op maat.