Adverteren op LinkedIn

LinkedIn is het meest zakelijke netwerk van alle social media kanalen. De meeste B2B gerichte bedrijven hebben een LinkedIn pagina en gebruiken deze vooral om nieuw personeel aan te werven. De mogelijkheid om te adverteren op LinkedIn is voor veel bedrijven een absoluut voordeel van dit kanaal.

Adverteren op LinkedIn kan op 2 manieren: via tekstadvertenties en via gesponsorde content. Belangrijk bij het online adverteren: denk altijd eerst goed na welk doel je met de advertentie wil bereiken.

Bij een tekstadvertentie heb je de mogelijkheid om een kleine afbeelding toe te voegen aan je advertentie, samen met een titel en een korte omschrijving. Deze advertenties worden in de rechterzijbalk geplaatst.

Bij gesponsorde content ga je bestaande content promoten (vergelijk dit zoals een bericht promoten bij Facebook). Eerst plaats je een bericht op je bedrijfspagina, nadien sponsor je dit bericht.

Het is enkel interessant om te adverteren op LinkedIn als je doelgroep bedrijven zijn (B2B). LinkedIn geeft de mogelijkheid om kwalitatief betere leads te genereren dan andere social media kanalen. Wanneer je doelgroep voornamelijk uit consumenten bestaat, kan je best eerst andere vormen van adverteren uittesten (bijvoorbeeld Facebook).

Ja kan bij LinkedIn targetten op functie en functietitel, bedrijfstak, bedrijfsgrootte en senioriteitsniveau. Dankzij deze functies is het mogelijk om zeer gerichte advertenties op te stellen. Het nadeel volgens LinkedIn is dat de doelgroep vaak ‘te beperkt’ is.

Door een heel specifieke doelgroep te bereiken, worden de kosten per klik hoger, maar de mensen die doorklikken op je advertentie zijn relevanter.

Wanneer je besluit om te starten met adverteren, vergeet dan zeker niet om een UTM tag toe te voegen aan je URL’s van je campagne. Zo kan je nadien in Google Analytics perfect zien wat de campagne opgeleverd heeft.