Big Data is booming

Wat is Big Data?

Door de digitalisering van de maatschappij ontstaat er een enorme groei aan data (gegevens en informatie over consumenten). De belangrijkste drijfveren hiervoor zijn sociale media en mobiele apparaten. Van alle data ooit ter wereld is 90% de afgelopen 2 jaar gecreëerd.

Dankzij sociale media en mobiele apparaten weten we elke seconde meer en meer over miljoenen klanten. Wie zijn ze, waar wonen ze, waar houden ze van, wat doen ze,… Big data bevat al deze gegevens. Je kan ze onmiddellijk real-time raadplegen, op een ongestructureerde manier. Demografie, gedrag, attitude,… alle data staan door elkaar en zijn afkomstig van verschillende bronnen (Youtube, Facebook, Twitter,…). Deze schat aan informatie vraagt een heel andere aanpak dan traditionele data, waarbij de gegevens gestructureerd in één document staan. Traditionele data zijn de basisgegevens over klanten zoals bijvoorbeeld naam, adres, leeftijd, woonplaats enz. Een voordeel van Big Data is dat het veel meer gegevens bevat dan de traditionele data.

Waarom Big Data gebruiken?

Momenteel wordt amper 12% van alle data die bedrijven verzamelen ook effectief gebruikt. Dit komt omdat er heel veel data beschikbaar is. Big Data vormt een meerwaarde voor bedrijven. Het biedt mogelijkheden aan om je als bedrijf te verdiepen in nieuwe relaties en trends. Zo kan het je helpen met het verbeteren van de klanttevredenheid, campagnes kunnen gerichter plaatsvinden, …

Om met Big Data aan de slag te gaan is het belangrijk om alle data eerst te categoriseren. Niet alle data is altijd even bruikbaar. Afhankelijk van het online doel dat je nastreeft moet de juiste data geanalyseerd en ingedeeld worden in segmenten. Door op een efficiënte manier om te gaan met Big Data zal je conversie en customer engagement verhogen en je online relevantie zal vergroten. Het is dus een must om Big Data op een efficiënte manier te gebruiken!