De evolutie van digitaal betalen

Digitaal betalen is de laatste jaren enorm veranderd. Het begon allemaal met de kaartlezer, nu is deze al overbodig en betalen we simpelweg met onze smartphone. Hoe komt het dat de betaalsector opeens zo innoverend is en wat staat er ons nog te wachten?

Voordelen

De hele sector van het online aankopen bestaat uit kleine en grote softwarebedrijven die elk hun rol hebben. Wanneer we kijken naar de betalingen zien we enorme veranderingen in de laatste jaren. Het betalen met een smartphone gebeurt in enkele klikken en is daarom razend populair. Voor de klant betekent dit vooral een stijging van het gebruiksgemak. Voor de webshop is er de zekerheid dat ze hun geld krijgen. Te weinig saldo op de creditcard van de consument? Geen betaling.

E-commerce

Deze voordelen gaan hand in hand met de enorme successen van e-commerce. Nog nooit kocht de consument zoveel online als de laatste jaren. Wanneer bedrijven een webshop lanceren, is deze toegankelijk voor iedereen die op het internet kan, ook internationaal. Het is dus belangrijk om geen klanten te verliezen door een betalingssysteem die hier niet voor gemaakt is. Je betalingssysteem moet ervoor zorgen dat het voor iedereen eenvoudig is om aankopen te doen op je webshop.

Grote spelers

De grote webshops zoals Amazon, Nike, Adidas enzovoort zijn hier heel consistent in. Andere grote spelers zoals Google en Apple hebben verschillende plannen om het digitaal betalen nog aan te passen. Zo streven ze naar het eenvoudig betalen via je slimme luidspreker of koelkast. In een ander extreem opzicht zouden zij ook zicht kunnen hebben op bijvoorbeeld het storten van je loon. Wanneer ze merken dat je op dag A een product niet gekocht hebt doordat je de middelen niet had, kunnen ze op dag B, wanneer je loon gestort is,  vragen of je het wilt kopen nu je het kan betalen.