De kenmerken van een succesvol webdesign

Het ontwerp van je website is onlosmakelijk verbonden met elke marketingbeslissing die je neemt. Daarom moet je webdesign voldoen aan drie belangrijke kenmerken, nl.

  • de website moet nieuwe bezoekers aantrekken,
  • de website moet ervoor zorgen dat bezoekers blijven en
  • de website moet ervoor zorgen dat de bezoekers terugkomen

Een website moet een bezoeker binnenhalen en deze binnenhouden. Als je website dus niet meteen de aandacht trekt, heb je niet veel kans om een positieve en blijvende indruk achter te laten.

Een website moet nieuwe bezoekers trekken

Als bedrijf heb je maar 4 à 5 seconden nodig om een positieve eerste indruk achter te laten. Dit wil zeggen dat de eerste seconden bepalen of een bezoeker op jouw website blijft, of jouw website wegklikt. Zo’n korte tijd is voldoende voor het emotiegestuurde brein van de bezoekers om te reageren op de kleur, vormgeving, ontwerp en de kop van je website.

Het is dus van groot belang dat je je bezoekers direct duidelijk maakt welke diensten en/of producten jouw bedrijf aanbiedt. Daarnaast moet het lettertype, lay-out, afbeeldingen, etc. afgestemd zijn op je doelgroep(en) zodat je duidelijk toont wie je aanspreekt. Dit wil zeggen dat het design van je website moet overeenkomen met je product en/of dienst.

Een website moet ervoor zorgen dat bezoekers blijven

Bezoekers moeten op je website blijven “plakken”. Dit wil zeggen dat je website aantrekkelijk genoeg moet zijn om meerdere pagina’s te bezoeken. Opgelet! Wanneer de bezoeker je contactgegevens nodig heeft en deze enkel de contactpagina bezoekt, is dit natuurlijk ook ideaal.

Stippel dus een route uit voor je bezoekers die interessante content, interactieve elementen, calls to action, etc. bevat. Hierbij is het ook belangrijk om je website te structureren via een site-index (sitemap). Een site-index is een overzicht waarop je al de inhoud van je website structureert. Het overzicht is een makkelijke manier om iets terug te vinden op je website.

Een website moet ervoor zorgen dat bezoekers terugkomen

Belangrijk om te weten is dat bezoekers meestal niet meteen bij hun eerste bezoek iets kopen op een website. Daarom is het belangrijk dat je de bezoekers een reden geeft om terug te komen. Mensen die regelmatig terugkomen zijn trouwens makkelijker te overtuigen tot aankoop op je website.

Bezoekers komen terug wanneer ze weten dat er nieuwe elementen op je website verschijnen, zoals promoties, nieuwe blogs, nieuwe elementen om te downloaden, etc. Het is dus van groot belang om je website up-to-date te houden. Wanneer er verouderd materiaal op je website aanwezig is, of je website blijft bij elk bezoek hetzelfde, dan doen consumenten niet meer de moeite om je website opnieuw te bezoeken.

Wil je graag weten of jouw website voldoet aan deze kenmerken? Neem dan contact met ons op.