De perfecte huisstijl

Wanneer je een bedrijf hebt, heb je natuurlijk ook een bijpassende huisstijl nodig. Een huisstijl die past bij de identiteit van je bedrijf. De perfecte huisstijl is niet alleen een logo. Een huisstijl is namelijk meer dan dat. We spreken ook over een typografie, kleurgebruik, slogan, briefpapier, naamkaartjes…

Het idee

Alles start met een idee. Voor wat staat mijn bedrijf? Welke klanten wil ik aanspreken? Welke indruk wil je bij jouw klanten achterlaten? Dit zijn een aantal vragen die je aan jezelf moet stellen voor je begint. Wanneer je dit gedaan hebt kan je starten aan de creativiteit en het ontwerpen. Bekijk zeker de nieuwe trends van 2018 voor inspiratie.

Het logo

Een logo moet natuurlijk opvallen. Het logo is ook het eerste wat de klanten zien en dit moet natuurlijk al zeggen waarvoor het bedrijf staat. Met het logo spreek je al een bepaalde doelgroep aan. Je gaat ook nadenken of het een woordlogo moet zijn, met je eigen naam bijvoorbeeld of dat je een beeldlogo wilt. Zoek misschien ook naar een bijpassende pay-off (slogan). Deze staat altijd bij je logo en vertelt meer over waar je voor staat.

Kleurgebruik

Bij het nadenken over je logo ga je natuurlijk ook al nadenken over je kleuren. De kleuren die je gebruikt bij je logo zitten natuurlijk in het kleurenpallet van je huisstijl. In het kleurenpallet van je huisstijl kunnen nog meerdere kleuren zitten. Deze kleuren zijn niet hetzelfde als van het logo maar passen wel bij de kleuren van het logo.

Typografie

Niet alleen kleur maar ook het lettertype is belangrijk. Het lettertype bepaalt mee de uitstraling van je bedrijf. Zoek naar iets anders dan de meest voorkomende lettertypes. Wees niet gebonden aan de standaard fonts en gebruik creativiteit.

Wanneer je dit allemaal gekozen hebt, kan je de rest van de huisstijl ook maken. Nu kan je bijpassend briefpapier maken, naamkaartjes, folders, enveloppen, website…