De voordelen van landingspagina’s

Een landingspagina is een webpagina die gericht is op bezoekers die je website nog niet kennen.

Landingspagina’s kunnen zich binnen de domeinnaam van je website bevinden of staan op een andere domeinnaam.

Bezoekers komen enkel op een landingspagina terecht wanneer ze op zoek zijn naar iets specifiek in een zoekmachine of wanneer deze link wordt meegedeeld in een campagne. Landingspagina’s zorgen voor een goede vindbaarheid omdat je je per pagina kan focussen op een bepaald trefwoord. Het is dus een manier om goed te scoren in zoekmachines (SEO).

Vaak voorkomende doelen van landingspagina’s zijn: inschrijvingen genereren voor de nieuwsbrief, mensen laten doorsurfen naar je website, bezoekers een prijsofferte laten aanvragen, …

Een voordeel van landingspagina’s is dat je een publiek bereikt dat geïnteresseerd is in je producten of diensten. Je weet perfect naar wat ze op zoek zijn omdat ze doorgeklikt hebben op een bepaalde advertentie of via een bepaalde term op zoek zijn naar informatie, producten, diensten, … . De click-through-rate zal bij landingspagina’s dus hoger liggen dan wanneer mensen direct op je homepagina belanden, want deze informatie is doorgaans algemener.

Een tweede voordeel vloeit voort uit het eerste. De relevantiescore die je website zal krijgen in zoekmachines zal stijgen doordat bezoekers verder klikken binnen je website en er meer tijd zullen spenderen. Hierdoor zal je website stijgen in de ranking van zoekmachines voor een specifieke term die verband houdt met je landingspagina. Ook dit is weer positief voor je SEO.

Doordat deze landingspagina’s zo specifiek zijn zullen meer bezoekers de weg vinden naar jouw website. Omdat het op een landingspagina vaak makkelijker, korter maar vooral relevanter kan worden uitgelegd waarom bezoekers moeten verder surfen, zullen ze dat ook sneller doen. Door de specifiek gerichte informatie moeten bezoekers niet meer zoeken naar de informatie die voor hen van toepassing is.

Het is dus zeker interessant om landingspagina’s aan te maken op je website die zich focussen op 1 specifieke term. Hierdoor zal je vindbaarheid in zoekmachines vergroten. Denk goed na voor welke term en zorg dat er zeker een call-to-action knop aanwezig is zodat bezoekers kunnen doorklikken of contact kunnen opnemen.