Doe de test: hoe gebruiksvriendelijk is mijn website?

Je website is dé manier om nieuwe klanten aan te trekken. Het is je online uithangbord en is ontworpen om bezoekers overtuigen om voor jouw product of dienst te kiezen. Maar welke indruk krijgen je bezoekers bij het eerste bezoek en vinden ze alles gemakkelijk terug waar ze in eerste instantie naar op zoek zijn? Met onderstaande checklist zorg je ervoor dat je je bezoeker langer op je website houdt en hun interesse opwekt.

Bepaal je aandachtspunt

Een eerste indruk is snel gemaakt en cruciaal, dus zorg ervoor dat je de juiste indruk vanaf het begin meegeeft. Plaats de belangrijkste informatie bovenaan en maak deze overzichtelijk genoeg voor je bezoekers. Dit betekent ook dat je voor verschillende schermgroottes moet nagaan of die informatie onmiddellijk zichtbaar is voor je gewenste publiek. Wanneer de gebruiker moet scrollen om cruciale informatie te kunnen zien, bestaat de kans dat hij niet de tijd neemt (of heeft) om dit te doen en zo de kernboodschap mist.

Je wil de bezoeker tenslotte overtuigen om verder te scrollen, doorheen je website te navigeren en zelf een gewenste actie te ondernemen. Het zou namelijk een gemiste kans zijn mocht de bezoeker denken dat jij niet de geschikte partner voor hem/haar bent terwijl je dit net wel bent.

Zet je voordelen in de kijker

Je bezoeker wil onmiddellijk weten wat je te bieden hebt en waarom hij/zij jou daarvoor nodig heeft. Zet je belangrijkste en unieke kenmerken duidelijk in de kijker op je homepagina en zorg ervoor dat ze opvallen.

Gebruik duidelijke call-to-actions

Wanneer bezoekers interesse hebben, wil je er ook voor zorgen dat ze de volgende stap nemen. Maak het je bezoekers makkelijk en begeleid hen hierin. Voeg duidelijke knoppen, zoals ‘Contacteer ons’, ‘Offerte aanvragen’ of ‘Koop nu’, toe zodat de bezoeker snel actie kan ondernemen.

Zorg voor voldoende rust op je website

Kleuren die niet samen passen, onduidelijke lettertypes of te veel bewegende beelden en animaties kunnen verwarrend overkomen. De bezoeker schenkt hier vaak minder aandacht naar en gaat vooral op zoek naar wat voor hem/haar essentieel is. Zorg voor zo min mogelijk afleiding wat ervoor kan zorgen dat hij/zij je website zal verlaten.

Weet je niet goed hoe je hieraan moet beginnen en ben je op zoek naar begeleiding hierin? Neem gerust contact met ons op en we helpen je graag verder in jouw avontuur!