DuckDuckGo, de opkomende zoekmachine

Je hebt het waarschijnlijk al gemerkt in je statistieken in Google Analytics: DuckDuckGo. Veel mensen denken dat dit spam is, maar niets is minder waar. DuckDuckGo is een opkomende zoekmachine die steeds meer aan populariteit wint.

Elke zoekmachine heeft zijn eigen voordelen. Bij DuckDuckGo is het voordeel dat er geen privacygevoelige informatie opgeslagen wordt van de gebruikers. De privacyvriendelijkheid van de zoekmachine zorgt ervoor dat DuckDuckGo de snelst groeiende zoekmachine van het moment is.

DuckDuckGo houdt wel zoekopdrachten bij, maar dan op een privacyvriendelijke manier. Dat wil zeggen dat ze geen persoonlijke gegevens of profielen gaan koppelen aan zoekopdrachten. Dit is bij Google wel het geval, waardoor Google vaak meer over jou weet dan jij zelf denkt.

Ondanks dat er geen persoonlijke gegevens gekoppeld worden aan zoekopdrachten, is het wel mogelijk om gericht te adverteren op DuckDuckGo. Je kan op DuckDuckGo adverteren met een Bing Ads account. Het nadeel hiervan is dat het niet mogelijk is om enkel op DuckDuckGo te adverteren omdat ze partner zijn van Bing. Je gaat dus automatisch ook adverteren op deze partner websites.

Categoriseer alle bezoekers die via DuckDuckGo op je website gekomen zijn dus zeker niet als spam. Ze zijn evenveel waard als al de bezoekers die via een organische zoekopdracht in Google je website bezocht hebben.

Test DuckDuckGo zeker zelf eens.