E-mailmarketing voor webshops

Grote webshops doen er volop aan mee, maar ook voor kleine webshops is e-mailmarketing belangrijk. E-mailmarketing is snel, eenvoudig en goedkoop. Waarom zou je niet op de e-mailtrein springen?

Databasemanagement

E-mailmarketing is niet zomaar wat e-mails opstellen en versturen. Je heb een goede basis nodig: data. Via jouw webshop krijg je allerlei gegevens binnen zoals bijvoorbeeld namen, adressen, en geboortedata. Maar wat doe je ermee? Gebruiken natuurlijk! De eerste stap is het verzamelen van deze gegevens, de volgende stap is segmentatie. Deze stap is vooral belangrijk voor webshops die meer dan 1 doelgroep willen bereiken. Zo kan je voor elke doelgroep een aparte campagne opstellen.

Nog een kleine tip voor jouw databasemanagement: Link je databasesystemen aan een e-mailsysteem. Zo ben je voortdurend jouw database aan het synchroniseren.

Campagne opstellen

Alle gegevens zijn verzameld en gesegmenteerd. Wat is de volgende stap? E-mails verzenden! Conversie verhogen moet het hoofddoel zijn van jouw e-mailcampagne. Houd dit dus steeds in je achterhoofd. Vervolgens ga je beslissen welke soorten campagnes je wil opstellen. Hier volgen enkele voorbeelden:

  • Verwelkomingscampagne
    Je verwelkomt nieuwe klanten, of mensen die zich net hebben geregistreerd via een e-mail. Via deze e-mail ga je de loyaliteit van deze personen verhogen.
  • Verlaten winkelkarretje
    Heeft er iemand zijn winkelkarretje gevuld, maar heeft hij er verder niets mee gedaan? Dan kan je hem een herinnering sturen om te zeggen dat hij iets in zijn karretje is vergeten. Je kan bijvoorbeeld instellen dat er na een dag automatisch een mail wordt verzonden.
  • Cross selling en upselling
    Dit is waarschijnlijk de populairste campagne voor webshops. Door het klik- en aankoopgedrag van je klanten na te gaan, weet je wat hun interesses zijn en in welke producten ze geïnteresseerd zijn. Op basis van deze informatie kan je een promotie op maat opstellen, en deze naar de juiste persoon verzenden.
  • Terugwincampagne
    Is een klant al enige tijd inactief op jouw website? Probeer hem terug tot aankoop aan te sporen door hem een persoonlijke kortingscode te verzenden.

Meten

Nadat je de campagnes hebt verstuurd is het belangrijk om te meten hoe effectief ze wel waren. Komen je e-mails wel aan? Worden ze wel geopend? Wat is de click-through rate? Hier nog enkele tips om jouw e-mail te optimaliseren:

  • Check je e-mail op spamwoorden zoals gratis, win,… Zo belanden er minder e-mails in de spambox.
  • Met een preheader stimuleer je de open rate van je e-mail.
  • Ongeveer de helft van alle e-mails worden geopend op een mobiel toestel. Zorg er dus voor dat jouw e-mail een responsive design heeft.
  • Werk met foto’s en video’s om zo jouw click-through rate te verhogen.

Nog vragen over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren