Facebook inzetten binnen B2B

Moeten B2B-bedrijven aanwezig zijn op Facebook? Dat was onlangs dé grote vraag op het eerste Nederlandse Congres voor Facebook-Marketing. In dit artikel zullen we de do’s en don’ts voor B2B met u bespreken. Onderzoek heeft uitgewezen dat steeds meer B2B-bedrijven voor Facebook kiezen.

Facebook is inmiddels een zeer gewaardeerd medium geworden bij zowel multinationals als kleinere bedrijven. De grote vraag voor bedrijven is: ‘Hoe moeten we ons hier presenteren?’. Onderzoek van HubSpot toonde aan dat ruim 41% van de bedrijven, actief op Facebook, reeds een klant won via dit sociale kanaal. En toch denken veel ondernemers te worstelen met het effectief gebruik van Facebook. De B2B-kopers verwachten van hun leveranciers niet alleen dat ze ‘aanwezig’ zijn op Facebook maar ook dat ze voor interactie zorgen.

Na 100 bedrijfsprofielen geanalyseerd te hebben, blijkt dat 30% onvoldoende scoort op deze interactie. Helaas laten toch veel B2B’ers de ware power ervan onbenut.

Wanneer is Facebook in B2B géén goed idee?

  1. Als de doelgroep hiervoor te klein is. Bedrijven moeten telkens zorgen dat de investering kan opwegen tegen het verwachte resultaat.
  2. Als we over investeren praten, hebben we het niet enkel over geld. Tijd is minstens even belangrijk als je aan Facebook-marketing wilt doen. Er moet content gecreëerd worden, campagnes moeten worden bedacht en uitgewerkt.  Ook interactie neemt heel wat (onvoorspelbare) tijd in beslag. Dit punt wordt vaak onderschat en overgelaten aan iemand die nog ‘wat tijd’ over heeft, maar dan wordt het eerder een struikelblok in plaats van een opportuniteit.
  3. Om Facebook zo effectief mogelijk te gebruiken, is creativiteit nodig. Bedrijven moeten voor authenticiteit zorgen, nieuwe ideeën, verfrissende content, inspelen op de actualiteit, etc.. Als creativiteit ontbreekt, is Facebook geen goed idee voor B2B. Creativiteit is namelijk de sleutel tot succes.
  4. Facebook is wereldwijd het grootste sociale netwerk. Multinationals moeten dan ook rekening houden met de vele culturele verschillen. Een campagne die in Europa aanslaat, kan in Brazilië haar effect volledig missen.
  5. Het is noodzakelijk om iemand aan te stellen die zich specifiek met deze taken bezighoudt. Er is niets dat sneller werkt dan communicatie, het is belangrijk dat bedrijven snel kunnen anticiperen op eendere welke situatie.

 

Wanneer Facebook een must is in B2B

  1.  Producten moeten zichtbaar zijn, als een bedrijf materiële zaken produceert moet het deze in de content verwerken. Het visuele aspect is bij Facebook belangrijker dan de tekst.
  2. B2B-Facebook maakt het mogelijk om speciale doelgroepen te bereiken. Mensen als ‘deciders’ en ‘influencers’ zijn zeer lastig te overtuigen via Facebook. Maar sommige doelgroepen zijn echter wel heel geschikt, bijvoorbeeld IT’ers. Om deze groep te bereiken, kan Facebook een ideaal instrument zijn om te rekruteren.
  3. Door de sociale netwerksite Facebook komt u in contact met de eindgebruikers: uw zakelijke gebruikers en consumenten.
  4. Personaliseer uw onderneming naar de buitenwereld toe, zo leent Facebook zich er toe om uw onderneming een gezicht te geven. Dit kan door bijvoorbeeld foto’s van werknemers en sfeerbeelden te publiceren. Dankzij deze actie wordt uw onderneming toegankelijker en menselijker.
  5. Integreer Facebook in uw communicatiebeleid ter bevordering van corporate storytelling. Zo kunnen mensen zich vereenzelvigen en herkennen in de organisatie door onder meer foto’s en memorabele momenten toe te voegen in uw Facebooktijdslijn.
  6. Toon aan de hand van uw Facebookpagina de dynamiek in uw organisatie. Laat zien aan de rest van de wereld wat er precies gebeurt binnen de muren van uw onderneming. Zo kunt u uw bedrijf aantrekkelijker positioneren door middel van acties voor goede doelen, sportieve prestaties van uw personeel en feestelijke activiteiten.