Facebook Live gebruiken in jouw marketingstrategie

Video is een krachtige tool geworden via social media maar ook Facebook Live kan je gebruiken in jouw social media strategie. In naam van jouw bedrijf live gaan op Facebook zorgt voor interactie en ook hier zijn verschillende mogelijkheden om dit in jouw strategie te verwerken. Maar hoe gebruik je dit best? En wat heb je als bedrijf te vertellen aan jouw fans? Wij helpen je op weg met deze tips.

Waarom Facebook Live gebruiken?

Live content spreekt vele mensen aan. Uit onderzoek blijkt dat er ook veel langer gekeken wordt naar een live video dan naar een video die eerder geüpload werd. Mensen zullen ook sneller reageren op een live video dan op een oudere video van enkele dagen geleden. Men kijkt dus meer geboeid naar een live video dan naar een oudere video, wat uiteraard niet wilt zeggen dat gewone video’s via Facebook niet meer werken. Integendeel, video blijft nog steeds de trend van 2017.

Wat vertel ik in zo’n live video?

Nieuws

Heb je een nieuwtje te vertellen of eerder een grote aankondiging dan is Facebook Live een zeer goede optie. Bouw spanning op en vertel enkele interessante feiten via een Facebook Live video. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwste trends in jouw sector, een nieuw product dat op de markt komt of de bekendmaking van de winnaar van jouw wedstrijd.

Kijkje achter de schermen

Maak jouw bedrijf meer mens door jouw bedrijf achter de schermen te delen via een live video. Op die manier zien jouw fans jou van een andere kant die zeker niet onbelangrijk is. Zo kan je bijvoorbeeld jouw werknemers aan het woord laten of tonen hoe jouw producten geproduceerd worden.

Vraag en antwoord

Deze vorm van Facebook Live is zeer populair. Je maakt eigenlijk een interview met iemand van het bedrijf of een externe persoon. Fans kunnen realtime vragen stellen die op datzelfde moment ook beantwoord kunnen worden. Uiteraard moet de gegeven informatie ook relevant zijn voor jouw fans. Op deze manier kan er ook zeer veel interactie ontstaan.

Tips & How-to’s

Een andere vorm die je kan gebruiken in een live video zijn het geven van tips of voordoen hoe je exact iets moet uitvoeren. Denk maar aan een kok die zijn favoriete gerecht maakt in een live video of tips om jouw product te gebruiken.

Evenementen

Facebook live is verder ook de ideale plek om jouw evenement uit te zenden. Zo kan je bijvoorbeeld een concert of een opening live uitzenden op Facebook zodat ook mensen die er niet bij zijn toch de sfeer kunnen meepikken. Verder kunnen ze zien hoe leuk het evenement is, dit verder vertellen en bij de volgende editie ook aanwezig zijn.

Gewoon zomaar!

Vertel over je dag, vraag naar de mening van jouw kijkers, laat zien waar je momenteel mee bezig bent. Een live-video hoeft ook geen uren te duren. Enkele minuten kan genoeg zijn om interactie te creëren met jouw publiek.

Exclusieve content

Geef enkel voor jouw live-kijkers een speciaal aanbod. Laat hen exclusieve content zien, een e-book gratis kunnen downloaden voor alle live-kijkers. Elke reden is een goede reden voor een Facebook Live video.

Geef iets weg

Een winnaar bekendmaken via Facebook Live is de perfecte manier en creëert ook een bepaalde spanning. Als de prijs van jouw wedstrijd een product is, is dit ook de perfecte manier om jouw product in de kijker te zetten. Toon het product, demonstreer het en laat zien wat anderen gemist hebben.

Experimenteer met live video’s en wees vooral goed voorbereid voor je aan een live video begint. Bereik je publiek op de juiste manier!