Facebook Watch: wat is het?

Facebook gaat de concurrentie aan met YouTube. Ondertussen weten we wel dat video steeds belangrijker is en ook door meer en meer bedrijven met succes werkt. Ook Facebook speelt hier graag verder op in met hun nieuwe functie: Facebook Watch. Het is hun eigen videostreamingdienst dat beschikbaar zal zijn op mobiel, desktop en tv-apps. In de VS is het platform al even actief maar nu komt het ook onze kant uit.

Facebook Watch

Via mobiel zien we tijdens de laatste update een apart tabblad in de Facebook applicatie naast het nieuwsoverzicht. Wanneer we hierop klikken krijgen we een nieuwsoverzicht te zien waarbij we verschillende video’s kunnen zien die interessant zijn om te bekijken of video’s van pagina’s die je reeds al volgt. Zo gaat Facebook niet enkel de concurrentie aan met YouTube maar ook met Netflix bijvoorbeeld. Verschillende Facebook-pagina’s starten zo met verschillende afleveringen van video’s die samen een serie vormen.

Sociaal staat centraal

Uiteraard benadrukt Facebook nog steeds het sociale aspect van dit grootste social media kanaal. Je krijgt suggesties te zien op basis van wat jouw vrienden leuk vinden en je kan zelf ook liken, reageren en delen. Later kan je ook zelf afspeellijsten maken en zullen de functies hoogstwaarschijnlijk nog verder uitbreiden zoals bijvoorbeeld de mogelijkheden voor amateurs om interactie op te zoeken met de kijker door te werken met een quiz.

Interessant als bedrijf?

Wij adviseren jou om regelmatig nieuwe videocontent te plaatsen op Facebook om zo meer interactie te creëren. Hoogstwaarschijnlijk zal het binnenkort ook mogelijk zijn om te adverteren op Facebook Watch waardoor jouw advertenties verschijnen tussen afleveringen die gebruikers bekijken in het platform. Wanneer en hoe dit mogelijk is, is nog niet duidelijk.

Heb je vragen over Facebook Watch of kunnen wij jou helpen met jouw social media kanalen? Neem gerust contact met ons op en we helpen je graag verder.