Facebookwedstrijd organiseren

Facebook is een medium dat steeds vaker gebruikt wordt. Met op 1 januari 2016 meer dan 6 miljoen actieve Belgische accounts is en blijft dit het grootste social media kanaal. Vooral bedrijven hebben de afgelopen jaren ontdekt dat Facebook een goed medium is om het bedrijf of de producten en diensten te promoten.

Om zoveel mogelijk likes te krijgen worden er vaak wedstrijden georganiseerd op Facebook. Dit soort van acties is goed om interactie op de pagina te krijgen. Het trekt vaak veel personen aan die het bedrijf niet kennen, maar wel geïnteresseerd zijn. De vraag is of het aantal likes dat je dankzij de wedstrijd bijgekregen hebt, opweegt tegen de kwaliteit van deze likes…

Aan Facebookwedstrijden zijn veel regels verbonden. We sommen hier de niet toegestane functies op bij een Facebook wedstrijd:

  • Vragen aan mensen dat ze zich taggen op een foto waar ze zelf niet op staan
  • Vragen aan mensen om deel te nemen door zaken (bijvoorbeeld een foto of bericht) op hun persoonlijk profiel te plaatsen
  • Mensen vragen om een bericht of foto op hun eigen tijdlijn te delen (share-functie)
  • Mensen verplichten om je pagina te liken. (Je kan namelijk niet zien wie exact jouw pagina liked)

De ‘like & share’ wedstrijden (waar Facebook mee vol staat) zijn dus in strijd met de wetgeving en niet correct. Waarom? Allereerst kan je niet zien wie je pagina allemaal liked. Ten tweede is het delen niet toegestaan en ook niet altijd zichtbaar. Dat is afhankelijk van de privacy instellingen van de deelnemer.

Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden met de Belgische wetgeving. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om een prijs willekeurig te verloten onder de deelnemers. Je mag een prijs dus niet zomaar weggeven. Je moet een soort van ‘bewijs’ hebben waarmee je de winnaar kan aantonen.

Enkele voorbeelden van wedstrijden die wel toegestaan zijn:

  • De reactie met het meeste aantal likes wint
  • Foto met het meeste likes wint, zo gebruik je deze likes als ‘stemmen’
  • Vraag bijvoorbeeld hoeveel muntjes er in een doorzichtige kom zitten. De persoon die er het dichts bij zit wint. Je moet in dit geval wel het bewijs kunnen leveren. Dit kan door in een video de muntjes te tellen.
  • Wat is het gewicht van dit voorwerp? Nadien moet ook het gewicht aangetoond worden.
  • Een wedstrijd houden via een Facebook app (tabs bovenaan op de fanpage).

Je mag geen promotie voeren voor benzine, tabak, vuurwapens, kansspelen en geneesmiddelen.

Stel een wedstrijdreglement op. Zo kan je veel vragen en eventuele discussies vermijden. Deelnemers van een wedstrijd moeten informatie verschaffen aan je bedrijf en niet aan Facebook. Je kan dus ook ergens vermelden dat de informatie die verstrekt wordt volledig vertrouwelijk is en niet aan derden wordt doorgegeven.

Facebook kent geen genade voor valsspelers. Wordt er een overtreding geconstateerd dan zal de pagina direct offline worden gehaald. Je houdt dus best rekening met wat mag en wat niet mag.

Je ziet dat je je aan veel regels moet houden als je op Facebook een wedstrijd organiseert.

Vragen? Neem contact met ons op.