Functie om Facebook links te bewerken is verwijderd!

Elke Facebook-gebruiker heeft het ondertussen gemerkt. De functie om de tekst bij jouw link-berichten te bewerken is verwijderd! Facebook heeft dit onlangs aangekondigd om één welbepaalde redenen. Wat kan je hier als marketeer aan doen en hoe moet het nu verder?

Waarom doet Facebook ons zoiets aan?

Wij gebruikten deze functie vooral om mooie foto’s en leuke titels toe te voegen aan onze Facebook posts. Maar deze functie is verwijderd doordat sommigen hier misbruik van maakten. Op deze manier wil Facebook de nieuwsartikelen met ‘Fake news’ tegenhouden. De zogenaamde clickbait headlines die mensen overtuigen om op de link te klikken door een aansprekende, nieuwsgierige headline maar waarbij de inhoud van het artikel niet helemaal overeenstemt met de realiteit. Hierdoor kan je jouw link-berichten niet aanpassen voor je ze de wereld uit stuurt.

Wat kunnen we hier aan doen?

Het is niet eenvoudig om hier iets tegen te doen. We gaan het spijtig genoeg nooit volledig terug krijgen zoals daarvoor. Er zijn wel enkele technische omwegen die ervoor kunnen zorgen dat onze fans toch te zien krijgen wat wij willen.

Eerst en vooral bestaat er volgens Frankwatching een manier om als uitgever van de pagina deze functie terug in te schakelen. Wanneer je naar ‘Publicatietools’ van jouw pagina gaat, zie je hopelijk ‘Link Ownership’ staan in de linkerkant van jouw menu. Bij onze pagina’s is dit niet het geval en kan je deze optie dus niet gebruiken. Meer informatie over deze optie vind je hier.

Een andere eenvoudigere manier is het aanpassen van de achterkant van jouw pagina. Voor WordPress werkt dit met de plugin “Yoast SEO”. Zo kan je via de plugin jouw titel en omschrijving aanpassen. Deze manier vraagt veel voorbereiding en kan best toegepast worden tijdens het schrijven van jouw bericht of pagina op de website. Hoe je deze plugin ‘Yoast SEO’ gebruikt lees je hier. Verder moet je in WordPress ook altijd jouw ‘Uitgelichte afbeelding’ instellen want dit is waarschijnlijk één van de afbeeldingen die Facebook gaat herkennen bij jouw link-bericht.

Onlangs is ontdekt dat je via Facebook Advertentiebeheer ook jouw post kan bewerken. Hoe ga je te werk? Je maakt eerst een link-advertentie die wordt gecontroleerd door Facebook. Zodra deze is goedgekeurd, kun je hem via de ‘Paginaberichten’-tool (onderdeel van Power Editor) publiceren of inplannen op je pagina. Om ervoor te zorgen dat je niet hoeft te betalen kan je deze advertentie onderbreken.

Ons lijkt de tweede methode, via de Yoast SEO plugin, het meest eenvoudige, maar dan dien je wel een WordPress website te hebben. Spijtig genoeg valt er dus eigenlijk niet veel te doen aan deze nieuwe functie en zullen we de beslissing van Facebook moeten aanvaarden.