Google+ inzetten binnen B2B

Vandaag de dag zien steeds meer ondernemers de kansen van de verschillende sociale netwerken in.

Met ongeveer 85% is Twitter het populairste mediaplatform voor B2B–bedrijven, gevolgd door LinkedIn met zo’n 82%. YouTube (77%) en Facebook (70%) sluiten het rijtje af.

Er is ook we ook nog Google+, wat op heden veelvuldig getagged wordt als ‘ghost town’, waardoor ondernemers hierin niet wensen te investeren. Onterecht, want Google+ heeft voldoende capaciteiten om te fungeren als het ‘killer’ platform binnen B2B social media marketing. Google+ is het sociale luik binnen de verzameling Google producten en netwerken.

Google’s lange termijn visie

De opgezette integratie met de overige Google producten is adembenemend. Google+ is instaat een sociaal luik te voorzien aan Gmail, YouTube, Google Play, Google Calendar and Events, Google Maps, Google Local, Google Adwords, Google Search, Google Chrome, Google Offers, Android, Google Now en Google Wallet.

Wat men bij Google wil benadrukken: Google+ = Google. Op lange termijn zal deze integratie zich nog dieper nestelen waardoor zij nog sterker worden.

Aantal actieve gebruikers

Volgens GlobalWebInex heeft Google+ momenteel 343 miljoen actieve gebruikers, wat meer is dan elk ander sociale netwerk exclusief Facebook. Google+ staat hiermee verder dan het microblognetwerk Twitter en heeft hierdoor lichtjaren voorsprong op LinkedIn. Het getal 343 miljoen komt niet overeen met het aantal mensen die in het bezit zijn van een Google+ account. Deze 343 miljoen zijn diegene die actief participeren op Google+.

Organische zoekresultaten

In het nieuwste boek van Google manager Eric Schmidt, ‘The New Digital Age’, wordt benadrukt hoe auteurschap immens relevant is geworden in Googles’ zoekresultaten.

“Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will results in most users naturally clicking on the top (verified) results. The true cost of remaining anonymous, then, might be irrelevance.” – Eric Schmidt, The New Digital Age.

Dit wil zeggen dat als men content correct verspreid via Google+ deze hoger gerankt zal worden dan diezelfde content elders. Tevens, dankzij Google+ nauwe integratie met de Google zoekmachine, zal content behandelt worden, zijnde reguliere webpagina’s, waardoor ook deze hoger komen te staan in Googles’ zoekresultaten.

Circlecentric Marketing

Het voornaamste verschil tussen Google+ en andere sociale netwerken heeft betrekking op het circle-principe. Gebruikers komen op uw officiële webpagina of sociale kanalen terecht en vergaren hier informatie zonder dat zij hiervoor een formulier moesten invullen of een e-mailadres moesten opgeven. Google+ maakt het mogelijk dezelfde personen op uw beurt terug te ‘circle-en’. Het belangrijkste hierbij is dat je als onderneming deze persoon in een unieke circle kunt plaatsen gebasseerd op hoe deze persoon past in uw doelgroep. Dit betekend dat u als bedrijf zijnde deze persoon kan voorzien van bruikbare en specifieke informatie op maat, gelinkt aan persoonlijke interesses en kenmerken, in plaats van een algemene communicatie.

En er is meer… B2B ondernemingen kunnen interageren met een bepaald individu op een nog persoonlijkere manier. Zo kan het bedrijf bijvoorbeeld hem of haar uitnodigen op privé events en communities. Dit is niet alleen maar het uitzenden van een bericht, als onderneming bouwt men hier aan een sterke band met (potentiële) klanten.

Kortom

Op een relatief korte periode claimde Google+ plus het statuut van sociale netwerksite dewelke we absoluut niet mogen negeren. Googles’ business model is gebaseerd op advertising, een briljante strategie. Dankzij een handhaving van deze strategie is het bedrijf instaat meer relevante zoekresultaten te leveren aan gebruikers, waardoor diezelfde gebruikers nog meer beroep zullen doen op Google. Dit betekent dat adverteerders van een hogere waarde genieten wanneer zij hoog scoren binnen Google.