Google geeft voorrang aan ‘mobiel friendly’ websites

Vanaf 21 april 2015 gaat Google websites die ‘mobile friendly’ zijn voorrang geven. Ze gaan de mobielvriendelijkheid van je website nagaan. De score die je van Google krijgt zal bepalen op welke plaats je website verschijnt in de mobiele zoekresultaten. Als je geen mobiele website hebt, zal je waarschijnlijk bezoekers verliezen.

Voor het eerst zullen er dit jaar meer zoekopdrachten zijn via mobiel dan via desktop. Google wil de meest relevante zoekresultaten tonen en om die reden gaan ze voorrang geven aan mobile friendly websites. Het heeft geen zin dat Google website gaat tonen tussen mobiele zoekresultaten die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Het is dus belangrijk om aandacht te besteden aan je mobiele aanwezigheid, zeker als je weet dat 85% van alle internet gebruikers voor Google kiest wanneer ze aan het surfen zijn. Deze aanpassing van Google is een positieve ontwikkeling voor consumenten want zij zullen enkel relevante zoekresultaten te zien krijgen op hun smartphone of tablet.

Nog belangrijk om te weten is dat ongeveer 28% van de mensen met een smartphone of tablet een zoekmachine gebruikt om informatie op te zoeken over producten of diensten. Alvorens mensen overgaan tot een aankoop via een desktop hebben ze vaak eerst informatie opgezocht via hun smartphone of tablet. Als je website dan niet aangepast is aan mobiele toestellen zal je website slecht scoren en zal je op die manier bezoekers verliezen.

Is je website klaar voor de Google Mobile Update die op 21 april plaatsvindt?

Google - Responsive webdesignDit kan je eenvoudig nagaan. Als je op een smartphone in Google je website ingeeft en als deze gelabeld wordt als ‘voor mobiel’, dan zal je website hoger getoond worden in de mobiele zoekresultaten. Gebruikers kunnen hiermee nu al zien of een website mobielvriendelijk is of niet. Bij de zoekresultaten voor desktop heeft dit geen invloed want het al dan niet responsive zijn van een website wordt hier niet beoordeeld.

Om zeker te zijn dat je website aan alle criteria van Google voldoet kan je gebruik maken van de mobielvriendelijke test van Google. Opgelet, deze test werkt alleen als je Googlebot toestaat om de CSS en JavaScript van je website te indexeren. Iemand die gebruik maakt van Google Webmaster Tools zal automatisch een mail ontvangen wanneer een pagina op een website niet mobielvriendelijk is.

Als de mobielvriendelijke test aantoont dat je website niet mobielvriendelijk is kunnen hier 2 oorzaken voor zijn: de toegankelijkheid van de content en de mobiele bruikbaarheid.

De toegankelijkheid van de content wil zeggen dat Google je pagina niet goed kan zien. Zoals eerder vermeld moet je Googlebot moeten toestaan om de CSS en JavaScript van je website te indexeren. Anders ziet Google een pagina die afwijkt ten opzichte van de pagina die de bezoekers te zien krijgen. De mobiele bruikbaarheid wil zeggen dat je website volledig bruikbaar moet zijn op een smartphone of tablet. Zo moet bijvoorbeeld de tekst op je website leesbaar zijn zonder dat bezoekers moeten zoomen, de content van je website moet in zijn geheel op het scherm passen zodat bezoekers niet horizontaal hoeven te scrollen,…

Het aantal bezoekers dat mobiel surft zal elk jaar toenemen. Zorg er dus voor dat je website mobielvriendelijk is. Je zal op die manier goed scoren in de zoekresultaten, meer bezoekers aantrekken en geen (potentiële) klanten mislopen. Om niet te verliezen van je concurrenten is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen!