Google reCAPTCHA

Google reCAPTCHA en jouw webformulier: een droomhuwelijk

Als ondernemer kun je uiteraard heel wat redenen bedenken om je websitebezoekers een formulier te laten invullen. Je kan hen op die manier bevragen over de kwaliteit van je site, maar evengoed laten inschrijven op je nieuwsbrief, een offerte laten aanvragen of zelfs een zoekopdracht op je site laten uitvoeren. Natuurlijk wil je niet dat je inbox daardoor plots een spamparadijs wordt of dat hackers via het formulier mails kunnen sturen naar je (potentiële) klanten. Gelukkig kwam Google met een oplossing op de proppen – we hadden niet anders verwacht van het vindingrijke merk dat onder meer een kameel inhuurde om Streets Views te maken van een woestijn nabij Abu Dhabi. Ontdek hier alles over Google reCAPTCHA!

Google reCAPTCHA spot bots

Google reCAPTCHA is de bekendste en meest efficiënte “captcha”, een letterwoord dat staat voor “completely automated public Turing test to tell computers and humans apart”. Daarmee is de functie eigenlijk al grotendeels verklaard. De gratis tool plaats je namelijk bij je formulier via een plug-in: zo creëer je een verplicht veld waarmee je kan uitpluizen of er een mens van vlees en bloed aan de slag is op je site, of een bot met slechte bedoelingen. Is dat laatste het geval, dan wordt de formulierinzending in kwestie gewoon tegengehouden.

Zoek de lantaarnpalen of etalages

Concreet voegt Google reCAPTCHA het befaamde “ik ben geen robot”-blokje toe aan je formulier. Bezoekers moeten het aanvinken voordat ze hun antwoord kunnen indienen. De taal van de controle wordt bepaald aan de hand van de taal van de browser waarmee bezoekers op je site belanden.

Google reCAPTCHA bepaalt vervolgens met behulp van een algoritme of de indiener een persoon of een robot is. Is het verdict onverdeeld positief, dan kan je bezoeker het formulier gewoon indienen. Zit er volgens het algoritme toch een geurtje aan de zaak, dan last reCAPTCHA een bijkomende controle in. Je bezoeker krijgt op dat moment een aantal foto’s voorgeschoteld, waarvan hij of zij diegene eruit moet halen die bepaalde voorwerpen afbeelden.

Slaagt je bezoeker voor de test, en gelooft Google dus dat hij of zij effectief een persoon is, dan komt het formulier jouw richting uit.

Gedaan met klikken dankzij reCAPTCHAv3

Eind vorig jaar lanceerde Google zelfs een nieuwe, onzichtbare reCAPTCHA, die een nog betere gebruikerservaring garandeert. Als je kiest voor reCAPTCHA v3, moet je websitebezoeker namelijk geen vakjes meer aanvinken of zebrapaden zoeken, tenzij hij of zij boven een bepaalde risicoscore komt. Het systeem berekent die score aan de hand van het gedrag van de gebruiker, en als beheerder krijg je er inzicht in. Je kan de informatie over het websitegedrag bovendien koppelen aan gebruikersprofielen, transactiegegevens en andere nuttige data waarover je als websitebeheerder beschikt. ReCAPTCHA v2 blijft wel beschikbaar voor wie deze variant verkiest:

Wil je je websitebezoekers op een gebruiksvriendelijke manier een formulier laten invullen, en toch je inbox spamvrij houden? Wij helpen je graag om Google reCAPTCHA te implementeren. Neem contact met ons op via vraag@creactivmarketing.be of 015 68 06 76. En no worries, we gaan je níet vragen om te bewijzen dat je een mens bent!