Het belang van een gebruiksvriendelijke website

Gebruiksvriendelijke website

Als je een eigen bedrijf hebt, dan is een website van groot belang. Tegenwoordig gebeurt immers alles over het internet en kun je al gauw niet meer zonder website. Net als een eigen winkel, kan een website ook beschouwd worden als een stukje vastgoed, dat met de tijd groeit in waarde. Maar niet alle websites zijn hetzelfde en er zijn veel factoren die een rol spelen bij de gebruiksvriendelijkheid van een website. Het uiteindelijke doel van je website is natuurlijk om bezoekers te trekken en om te toveren in klanten. Gebruiksvriendelijkheid speelt hierbij en grote rol.

Stel je eens voor dat je op zoek bent naar een advocaat in het Leuvense. Je typt het zoekwoord in in Google en klikt op een veelbelovende link. Zodra je op de website komt, heb je geen idee waar je moet beginnen. De informatie is niet goed georganiseerd en de website is over het algemeen niet erg gebruiksvriendelijk. Het eerste wat je dan doet is op de terug-knop klikken in je browser om een andere website te zoeken. Dit gebeurt ook met jouw klanten als je eigen website niet gebruiksvriendelijk is.

Google vs gebruiksvriendelijkheid

Maar gebruiksvriendelijkheid speelt niet alleen een rol bij het converteren van bezoekers, maar ook is het van belang voor de zoekmachines. Merkt de almachtige Google namelijk dat je website een grote bounce rate heeft – dit houdt in dat mensen snel weer je website verlaten nadat ze op de link in Google hebben geklikt – dan gaat deze zoekmachine ervan uit dat de website niet voldoende waarde biedt aan bezoekers. Deze wordt dan ook gestraft met een lagere ranking. Kortom, gebruiksvriendelijkheid is niet alleen belangrijk om meer bezoekers op je website te krijgen, maar ook om klanten van deze bezoekers te maken.

Wees eenvoudig in gebruik

Maar wat verstaat men dan eigenlijk onder gebruiksvriendelijk? Er zijn een aantal dingen die een website eenvoudig in gebruik maken. Zo is het belangrijk dat je de informatie op een overzichtelijke wijze georganiseerd hebt. Mensen moeten kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Dit houdt ook in dat je een overzichtelijk menu moet hebben. Eigenlijk moet je jezelf de vraag stellen of jij precies weet wat je moet doen zodra je op je website komt. Ben je op zoek naar een objectief perspectief, dan zijn er ook verschillende diensten online die aanbieden om een website usability check te doen. Zo weet je zeker dat ook je bezoekers een gebruiksvriendelijke website onder ogen krijgen.