Het PESO model

Wanneer je actief bent op verschillende online kanalen zijn er veel opties waardoor je onderneming, merk of product in de spotlight kan komen. Het PESO-model maakt dit voor jou duidelijker. De afkorting staat voor Paid, Earned, Shared en Owned. Waar dit nu allemaal voor staat leggen we je graag uit.

Paid media

De term zegt het zelf; alles wat hierbij hoort, daar heb je voor betaalt. Dit gaat van advertenties die je op verschillende kanalen plaatst tot boosted content. Zowel advertenties op social media, als een advertentie die je plaatst om hoger in de zoekresultaten te eindigen horen hierbij. Het is dus heel breed maar heeft allemaal als gemeenschappelijke eigenschap dat je hiervoor moet betalen.

Earned media

Je kan ook aandacht verdienen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door dat je product, merk of onderneming in het nieuws komt. Zo krijg je extra aandacht waar je niets voor betaald hebt. Ook reviews en gedeelde berichten horen hierbij en zo zien we dat er ook veel publiciteit te verdienen valt op verschillende online platformen.

Shared media

Shared media is waar te nemen met alle interactie. Zo behoren likes en reacties hiertoe. Je kan content creëren die je volgers en bezoekers ertoe aanzetten om zo meer aan aandacht te winnen. Ook wanneer volgers je bericht delen, sharen dus, hoort dit hierbij. Dit komt omdat earned en shared media nauw met elkaar verbonden is.

Owned media

Met owned media begint het allemaal. De content die je zelf beheert kan je toespitsen op je doel. Wanneer je kwaliteitsvolle content hebt zullen de andere media volgen en ga je zo bij alle 4 de onderdelen van het PESO-model kunnen scoren. Zorg dus voor goede content die origineel is en veel interactie teweeg brengt. Gratis campagnes kunnen net zozeer als betaalde campagnes succes hebben.