Wat is het verschil tussen een hard bounce en een soft bounce?

Wanneer je jouw e-mail verzonden hebt, ontvang je al snel de eerste resultaten. Hierbij zal je merken dat niet al jouw inschrijvers voor de nieuwsbrief jouw nieuwsbrief effectief ontvangen hebben. Het aantal bounces zijn het aantal e-mailadressen waarbij de mailing niet afgeleverd kon worden.

Er zijn 2 soorten bounces: hard bounce en soft bounce.

  • Hard bounce wil zeggen dat de e-mail niet afgeleverd kan worden omwille van een permanente reden. Deze e-mailadressen worden automatisch verwijderd, zodat er de volgende keer geen e-mail meer naar gestuurd wordt.
  • Een soft bounce heeft een ‘tijdelijk afleverprobleem’. Na 3 dagen probeert Mailchimp om de e-mail nogmaals te verzenden naar dit e-mailadres. Als dat na 3 dagen nog niet lukt, dan blijft dit op de lijst van ‘soft bounces’ staan. Als een e-mailadres een soft bounce blijft na enkele campagnes, dan wordt dit beschouwd als een hard bounce en wordt dit ook automatisch verwijderd.

Enkele van de meest voorkomende redenen van een soft bounce:

  • Mailbox is vol
  • De server van de e-mail ontvanger is offline of down
  • Het e-mailbericht is te groot

Bekijk ook onze andere tips over e-mailmarketing en kom meer te weten over de wereld van digitale marketing. Heb je vragen over e-mailmarketing, dan kan je steeds contact opnemen met ons.