Bouncepercentage verlagen

Hoe verlaag ik het bouncepercentage van mijn website?

Eén van de belangrijkste statistieken in Google Analytics is het bouncepercentage. Dit percentage toont hoeveel procent van je websitebezoekers meteen de website verlaat zonder door te klikken naar andere pagina’s op jouw website. Afhankelijk van de aard en het doel van je website kan dit erg hard schommelen. Uiteraard willen we dat je bezoekers hun toptaken hebben bereikt en zoveel mogelijk interesse tonen. Dit kunnen we onder andere meten door het bouncepercentage dieper te bekijken op pagina- of kanaalniveau. Maar hoe verlaag je dit percentage nu net?

Zorg voor voldoende call-to-actions en vermijd doodlopende pagina’s

Het bouncepercentage verlagen kan je bijvoorbeeld door op de juiste plaats voldoende knoppen toe te voegen die naar andere pagina’s leiden. Denk bijvoorbeeld aan call-to-actions op je dienstenpagina’s naar de contactpagina of misschien kan je wel bepaalde blogberichten verwerken in elkaar. Stel je nu voor dat mensen op je pagina terecht komen via bijvoorbeeld Google maar niet weten wat ze daarna moeten ondernemen en dus maar meteen weg klikken. Dat zou een gemiste kans zijn. Ga daarom alle landingspagina’s op je website na om te kijken of er voldoende links zijn naar andere pagina’s binnen je website leiden. Geen enkele pagina mag dus een doodlopend straatje zijn.

Verlaag de laadtijd van je website

Hoe langer mensen moeten wachten tot je website is geladen, hoe groter de kans dat ze meteen je website verlaten. Vanaf een laadtijd van 4 seconden zal je bouncepercentage drastisch verhogen. Zorg er daarom voor dat mensen niet lang hoeven te wachten. Denk eraan om je afbeeldingen te verkleinen en vraag aan je web developer hoe je de laadtijd kan optimaliseren.

Maak je website mobielvriendelijk

Websites die niet goed bereikbaar zijn via mobiel, tablet of via een andere specifieke browser zullen ook een effect voelen in hun bouncepercentage. Wanneer het voor mobiele bezoekers niet meteen duidelijk is waarop ze kunnen klikken, geven ze al snel de moed op en verlaten ze jouw website. Deze tip is de laatste jaren zeer belangrijk geworden aangezien meer en meer mensen mobiel surfen. Ook de zoekmachines geven voorrang aan mobielvriendelijke websites en zullen dus automatisch hoger scoren dan websites die niet mobielvriendelijk zijn.

Voorzie een zoekfunctie op je website

Misschien komen mensen op je website terecht met een specifieke vraag en vinden ze niet meteen een antwoord daarop. Probeer ze daarom verder te helpen via een zoekfunctie op je website. Hierin kunnen ze eigen trefwoorden of zinnen ingeven waarbij ze hopelijk een antwoord krijgen op hun vraag. Extra tip: stel interne zoekopdrachten in via Google Analytics om te achterhalen waar mensen op je website naar zoeken. Deze waardevolle data kan je gebruiken om je contentmarketing verder op te bouwen. Heb je verder nog vragen over één van bovenstaande tips of ben je ten einde raad met jouw hoog bouncepercentage? Contacteer ons dan gerust en wij helpen je graag verder om van jouw website een top website te maken!