De ideale meta description voor Google

De meta description is de korte omschrijving van de inhoud van de pagina die je in Google kan zien. Elke pagina moet zijn eigen, unieke omschrijving hebben. De meta description wordt in de zoekmachine onder de titel van de pagina weergegeven zoals op onderstaand voorbeeld te zien is.

Meta descriptions die snel geschreven worden, kunnen op weinig vertrouwen van de bezoeker rekenen. Het belang hiervan mag zeker niet onderschat worden. Het zal bepalen of je webpagina al dan niet bezocht wordt en het is één van de eerste zaken die een potentiële bezoeker te zien krijgt. Een meta description overtuigt bezoekers om vanuit de zoekresultaten door te klikken naar je pagina. Een goed geschreven meta-description kan als een magneet werken. Laat deze kans dus zeker niet onbenut.

Een goede meta description omschrijft wat er op de webpagina te vinden is. Wanneer dit niet het geval is, bestaat de kans dat bezoekers je website onmiddellijk weer verlaten. Je kan je meta description beschouwen als een snelle pitch waarbij je de mensen een reden geeft om te klikken. Enkele belangrijke zaken die je zeker niet uit het oog mag verliezen:

  • Elke meta description moet uniek zijn
  • Door de nieuwsgierigheid te prikkelen verhoog je de kans tot doorklikken
  • Focus altijd op een voordeel
  • De meta description moet prikkelen om over te gaan tot actie
  • Het moet overtuigend zijn

Maak je meta description niet te lang. Er kunnen tussen de 130 á 160 karakters getoond worden afhankelijk of je deze op je mobiel of desktopversie raadpleegt. Wanneer je doelgroep vooral actief is op mobiele apparaten, hou je de meta description best zo kort mogelijk.

Het is belangrijk om het doel van je pagina duidelijk in de meta description weer te geven. Wanneer het om een blog of artikel gaat, kan het doel informeren zijn. Als je wil verkopen, moet het duidelijk zijn dat er een product of dienst wordt aangeboden. Wanneer een bezoeker op voorhand juist geïnformeerd wordt, los je zijn verwachtingen beter in.

Voeg ook een duidelijke call-to-action toe op het einde van je meta description. De beste manier om dit te doen is op een dwingende wijze, bij voorkeur via een imperatief in de laatste zin.

Bijvoorbeeld:

  • Maak vrijblijvend een afspraak.
  • Vraag gratis een offerte aan.
  • Profiteer direct van de voordelen.

Ten slotte weten we allemaal dat een doorlopende tekst aangenaam leest en meer bezoekers zal lokken dan een opsomming van termen. Hier hou je dus best ook rekening mee bij het opstellen van je meta description. Wil jij het vertrouwen van je bezoekers niet verliezen? Dan hou je best rekening met bovenstaande tips. Veel succes!