Influencer marketing inzetten

 

Influencer marketing wordt steeds populairder. Dat komt omdat internet en sociale media ons minder gevoelig hebben gemaakt voor advertenties en andere reclameboodschappen. We vertrouwen eerder aanbevelingen van vrienden, familie, kennissen, mensen die we volgen op sociale media, …  dan advertenties.

Wanneer je influencer marketing gaat inzetten is het belangrijk dat je een influencer kiest die de juiste doelgroep bereikt. Onthoud hierbij dat hoe meer volgers een influencer heeft, hoe lager de gemiddelde engagement rate is. Een influencer met een paar duizenden of tienduizenden volgers zal je dus meer engagement en minder bereik opleveren dan een influencer met miljoenen volgers (dit zijn bekende gezichten). Bij deze influencers zullen er relatief gezien minder mensen doorklikken. Focus je dus niet te veel op bereik, maar wel op het engagement.

Er zijn verschillende mogelijkheden wanneer je influencer marketing kan inzetten. Enkele voorbeelden:

  • Naamsbekendheid genereren

Je kan een nieuw merk of product naar verschillende bloggers sturen met een groot bereik binnen een specifieke doelgroep. Wanneer ze jouw nieuw product of merk ontvangen, zullen ze aangenaam verrast zijn. Ze posten er graag over op sociale media. Nieuwe producten of merken hebben hier vaak veel baat bij, omdat ze zelf nog geen netwerk van fans hebben.

  • Engagement creëren

Influencers staan meestal dicht bij hun volgers en gaan graag met hen in gesprek. Dat zorgt ervoor dat influencer marketing een ideaal middel is om engagement te creëren bij de juiste doelgroep. Een influencer kan bijvoorbeeld iets posten over een bepaald product/dienst en daarbij een vraag stellen. Op die manier komt het product in de kijker en gaan volgers reageren.

  • Social media promoten

Dit wordt vooral in Amerika toegepast. Merken laten bijvoorbeeld hun social media account 1 week beheren door een bekende influencer. Dat levert vaak heel wat volgers en likes op. De vraag hierbij is of de volgers nadien nog geïnteresseerd zijn in het social media kanaal van het merk/product.

Wanneer je influencer marketing wil inzetten, zorg dan dat je de influencer kent door hem/haar te volgen op social media en weten hoe hij/zij omgaat met volgers. Op die manier krijg je een goed beeld of de volgers tot jouw doelgroep behoren. Hou er rekening mee dat een goed doordachte strategie noodzakelijk is voor een succesvolle ‘influencer campagne’.