Instagram en Vine inzetten binnen B2B

Sociale platformen schieten als paddenstoelen uit de grond en welke hiervan past nu het best bij het corporate image van uw onderneming? En hoe kunt u zes of tien accounts tegelijk monitoren? Onthoud goed dat uw onderneming niet op elk sociaal kanaal aanwezig moet zijn.

Recent hebben Instagram- en Vine video’s hun intrede gemaakt in de social media markt. Volgens sommige bedrijven is het niet noodzakelijk aan deze trend deel te nemen. Anderen daarentegen gaan er vanuit dat men bij afwezigheid een bepaald publiek misloopt. Het is niet te zeggen dat alle B2Bs Instagram- en Vinevideo’s moeten vermijden. Het is enkel een kwestie om na te gaan of deze platformen en functies passen in de sociale strategie van je bedrijf. Keuzes maken met behulp van een dosis gezond verstand is de boodschap.

Voor B2B-bedrijven is het vaak moeilijker om een netwerk van sociale followers te creëren. Dit omwille van twee simpele redenen. Eerst en vooral, het doelpubliek van B2B is anders in vergelijking met dit van B2C bedrijven. Ten tweede, de inhoud die B2B-ondernemingen publiceren is vaak niet zo visueel vergeleken met deze van B2C-bedrijven. Bijkomend moeten we binnen de B2B markt ook rekening houden met de zogenaamde decision makers, om die reden zijn sociale netwerken zoals LinkedIn of Google+ meer geschikt.

Voor merken, al dan niet B2B, is het beter een sociale strategie en aanwezigheid te hebben op de juiste platformen dan het hebben van vage accounts die niet het beste van uw merk presenteren. Onthoud dus goed: het gaat allemaal om kwaliteit niet om kwantiteit.

Indien je als B2B-onderneming toch beslist Vine- of Instavideo’s op te nemen in uw huidig communicatiebeleid overweeg dan onderstaande videotypes:

      • Creëer een video gedurende conferenties, evenementen en tentoonstellingen waarop je met je onderneming aanwezig bent,
      • Voeg productdemo’s toe aan je Vine/Instagram account,
      • Voorzie je Vine/Instagram account met ‘how to’ video’s,
      • Verwijs naar je klanten en breng hierbij hun logo goed in beeld,
      • Toon gelukkige en tevreden consumenten,
      • Ter promotie van een evenement,
      • Sneak peeks: kondig nieuwe producten aan door middel van een Vine of Instagram video,
      • En uiteraard voor fun en random beelden te delen met je doelpubliek.