Instagram Shopping – Instagram krijgt een koop knop

Dat de populariteit van Instagram stijgt, is niets nieuw. In december 2016 had Instagram wereldwijd 600 miljoen actieve leden. De app heeft sinds november een nieuwe functie getest, die ze binnenkort voor het grote publiek toegankelijk wil maken. Het gaat om ‘Instagram Shopping’. Instagram wil een winkeloptie toevoegen aan foto’s, een soort van koop knop. Zo kunnen gebruikers kleding, juwelen en cosmetica makkelijk online kopen.

Bedrijven kunnen foto’s plaatsen op instagram met een ‘tap to view-knop’ in de linkerbenedenhoek van de foto. Volgers en geïnteresseerden kunnen door op de knop te klikken, ontdekken wat de prijs van het product is en hoe ze het kunnen bestellen. Als ze klikken op ‘shop now’, dan worden ze meteen doorgeleid naar de detailpagina van het product op de website van de aanbieder. Daar kunnen ze het product onmiddellijk bestellen.

Daarnaast werkt Instagram ook aan de statistieken, zodat bedrijven nadien ook kunnen zien hoe vaak er geklikt is op de ‘koop knop’ en wat het hen precies heeft opgeleverd.

Zoals we in een eerder blogbericht al vermeld hebben, zijn er bij Pinterest nu al ‘buyable pins’. De nieuwe koop knop die Instagram gaat toevoegen aan de applicatie betekent dus rechtstreekse concurrentie voor Pinterest. Het succes van de buyable pins op Pinterest is niet zo groot als men verwachtte, misschien dat Instagram Shopping de verwachtingen wel inlost…