Instagram Stories: interessant voor bedrijven?

Verhalen op Instagram of Instagram Stories: vele bedrijven vragen zich af of dit interessant is voor hun? Tuurlijk, antwoorden wij dan! Zowel zelfstandigen, kmo’s als grotere bedrijven kunnen voordeel halen uit het delen van verhalen op Instagram. Je blijft op de radar van je fans, je toont exclusieve beelden en creëert interactie. Wij leggen je uit hoe je dit best aanpakt en wat de diverse mogelijkheden zijn.

Wat zijn Instagram Stories?

Aan de ene kant hebben we het standaard Instagram nieuwsoverzicht dat iedereen kent en andere kant hebben we de Instagram Stories. Deze verhalen zijn slechts 24 uur zichtbaar en verdwijnen achteraf automatisch. Het is daarom ook zeer luchtige materie die ook voor bedrijven zeer interessant kan zijn. Deze verhalen zijn zichtbaar op je bedrijfsprofiel maar ook in de berichten die je deelt en bovenaan in het nieuwsoverzicht samen met alle andere verhalen van personen en bedrijven die jouw fans volgen.

Wanneer fans op jouw profielfoto klikken, begint automatisch jouw verhaal te spelen. Heb je meerdere verhalen? Dan zal je zien dat er bovenaan enkele streepjes verschijnen die aanduiden hoeveel verhalen jouw fans nog kunnen bekijken. Wanneer je als fan al een verhaal bekeken hebt, verschijnt dit verhaal in een wittere kleur.

Interessant als bedrijf? 

Instagram Stories nemen veel plaats in beslag en jij kan daar als bedrijf deel van uitmaken. Het is daarom belangrijk om aanwezig te zijn en zo meer engagement te creëren onder je fans.

Tips voor succesvolle Instagram Stories

  1. Voeg een poll toe
    Sinds kort is er in jouw Instagram verhaal de mogelijkheid om je fans een vraag te stellen die ze eenvoudig kunnen beantwoorden via een poll. Stel een vraag en geef ze twee mogelijke antwoorden. Ze zien meteen hoeveel procent van de fans het ene antwoord geeft en hoeveel procent eerder neigt naar het andere antwoord.
  2. Gebruik hashtags
    Instagram bestaat uit hashtags en ademt hashtags. Uiteraard mogen deze ook niet ontbreken in een verhaal. Overdrijf hier niet mee maar hierdoor komt jouw verhaal misschien terecht in het overzicht van die ene hashtag. Denk er ook aan om eventueel je eigen brand name als hashtag te gebruiken.
  3. Speel met tekst en kleuren
    In jouw verhaal kan je ook tekst en achtergrondkleuren toevoegen. Experimenteer met verschillende kleuren en groottes.
  4. Gebruik stickers
    Stickers geven een leuke touch aan jouw verhaal. Je kan ze eenvoudig verschuiven en vergroten. Instagram zorgt regelmatig voor nieuwe stickers die te maken hebben met de periode van het jaar.
  5. Voeg locatie-stickers toe
    Zo kunnen fans meteen zien waar je bent en als ze hier dan op klikken, krijgen ze meteen een overzicht van de foto’s en stories die genomen zijn op deze locatie.
  6. Laat fans je verhaal delen
    Stel dat je fans jouw verhaal zo interessant vinden dat ze het willen delen, zou het jammer zijn als ze dit niet kunnen. Daarom zet je best in je instellingen de mogelijkheid tot delen aan. Dit vindt je bij je profielinstellingen > verhaalinstellingen en daarna ‘Delen toestaan’. Hierdoor kunnen fans jouw verhaal delen met hun vrienden via bijvoorbeeld een privé-bericht.

Heb je nog vragen over Instagram Stories of kunnen we je ergens anders bij helpen? Contacteer ons dan gerust!