Instant messaging marketing als servicekanaal

Instant messaging, direct messaging of privé-berichten: het wordt steeds meer en meer gebruikt als servicekanaal. Instant messaging marketing is in opmars bezig en als bedrijf is het belangrijk om te weten wat de mogelijkheden zijn om een betere service te kunnen bieden aan jouw klanten.

Wat is Instant messaging marketing?

Met Instant messaging kan je persoonlijk in contact komen met de klant via chat applicatie’s zoals Facebook Messenger en Whatsapp. Steeds meer consumenten verwachten dat bedrijven meteen antwoorden op hun vraag. Hoe sneller, hoe beter. Dit contact is verder ook zeer persoonlijk omdat dit privé-berichten zijn die niemand anders kan meevolgen. Chatbots spelen hierin een zeer belangrijke rol. Ze kunnen de communicatie tussen jou en de klant volledig overnemen door de nieuwe ontwikkelingen op vlak van Artificial Intelligence.

Facebook pusht Messenger heel hard zoals ze bijvoorbeeld meteen een chatbericht starten met een nieuwe vriend zonder dat je daarom vroeg. Ook bedrijven kunnen het sturen van berichten aanmoedigen door bijvoorbeeld de knop van ‘Chatbericht versturen’ zeker te laten staan door jouw instellingen juist te plaatsen.

Dit kan je aanpassen door bij je instellingen > Algemeen > Chatberichten de mogelijkheid aan te kruisen.

Waarom zou je Facebook Messenger gebruiken als bedrijf?

Het allerbelangrijkste is dat je er bent voor de klant wanneer hij je nodig heeft. Stuurt hij je een bericht via Messenger? Zorg er dan voor dat je tijdig antwoordt. Check dagelijks je pagina of liefst meerdere keren per dag en zorg dat je niets mist. Verder biedt Facebook ook de mogelijkheid om een reactieassistentie te gebruiken. Deze automatische bot antwoordt op het bericht van een klant met een standaard tekstje dat je ook kan personaliseren. Dit stel je in door bij de instellingen te kijken naar ‘Berichten’ en de reactieassistentie aan te zetten.

 

Waarom zou je chatbots op jouw website gebruiken?

Zoals we eerder al aangaven zijn chatbots de toekomst en dit zie je ook steeds meer en meer terugkomen op websites. Denk maar aan chatbots zoals op bol.com of Coolblue. Deze kleine online robotjes analyseren jouw vraag en proberen hier antwoord op te geven. Er bestaan ook verschillende tools waarmee bezoekers rechtstreeks in contact komen met een medewerker. Ook deze persoonlijke aanpak vraagt veel tijd en schept hoge verwachtingen. Bezoekers zullen geen uren aanwezig blijven op jouw website, wachtend op jouw antwoord.

Heb je vragen over de mogelijkheden van Instant messaging marketing? Wij staan klaar om jouw technische en commerciële vragen te beantwoorden.