Je doelgroep ontdekken via Facebook Advertising

Een doelgroep, we zijn er allemaal naar op zoek. Het is niet altijd makkelijk om je doelgroep te vinden en te bereiken.  Daarom is het zeker handig om uit te testen of je wel de juiste doelgroep voor ogen hebt voor je grote bedragen spendeert aan reclame.

Gelukkig zijn er een aantal zaken in de internetwereld die je op weg kunnen helpen. Facebook, we hebben er intussen allemaal over gehoord,  is er daar eentje van. Een sociale netwerksite die in België en Nederland samen ongeveer 13 miljoen gebruikers telt. Een grote speeltuin waar je kan testen of je dienst, merk of product wel degelijk aanslaat bij de doelgroep die je voor ogen hebt.

Een aantal jaar geleden werd Facebook Advertising gelanceerd, een applicatie waarmee je tegen betaling (je kiest zelf hoeveel je investeert) een advertentie op Facebook kan plaatsen. Eerst kies je wat je met je advertentie wil bereiken; je krijgt een heleboel opties zoals meer likes voor je pagina, betrokkenheid bij een eerder geplaatst bericht, klikken naar een website, enzovoort.

Daarna, en hier wordt het interessant, kan je aan de hand van zaken die mensen delen op Facebook  zoals leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses, kenmerken en levensgebeurtenissen heel nauwgezet je doelgroep bepalen.

Een voorbeeld: je hebt een reisbureau gespecialiseerd in huwelijksreizen, gelegen in Hasselt en je wil graag een advertentie maken op Facebook.

In Facebook Advertising stel je zelf je doelgroep samen, in dit geval kies je voor: vrouwen en mannen, tussen de 21 en 50, in een straal van 50 kilometer rond Hasselt of in heel België. Daarna kan je nog verder specificiëren. Bij ‘meer categorieën’ kies je bij ‘gezinssituatie’ voor ‘pas getrouwden’ en ‘verloofden’. Daarna kan je nog verder gaan en bij ‘interesses’ bijvoorbeeld ‘reizen’ aanduiden.

Je kan er ook voor kiezen om de advertentie voor een bepaalde tijd te laten lopen, op die manier kan je je budget limiteren maar ook de effecten nauwlettend in het oog houden. Monitor de resultaten constant, alleen zo kan je een zo concreet mogelijk beeld van je doelgroep krijgen. En dat is onontbeerlijk voor een succesvolle (online) marketingstrategie.

Heb je nog vragen over dit thema? Aarzel dan niet om ons te contacteren.