Je doelgroep overtuigen

In dit artikel vertellen we je meer hoe je jouw doelgroep kan overtuigen. Hier gaan we er van uit dat je jouw doelgroep reeds kent. Eens je weet wie je wil aanspreken, is de volgende vraag hoe we je doelgroep naar jouw dienst, merk of product kunnen leiden.

De eerste en belangrijkste stap om je doelgroep te overtuigen is weten dat mensen producten/diensten kopen uit een NOOD. Uit die nood start het hele proces. Er zijn twee soorten noden: een actieve en een latente nood.

Mensen met een actieve nood gaan zelf op zoek naar producten, diensten of merken die ze nodig hebben. Hun auto is net aan vervanging toe, de afwasmachine net kapot of de grasmaaier doet het niet meer. Bij deze consumenten wil je er dus voor zorgen dat je snel en efficiënt kan gevonden worden zodat je de consument kan overtuigen dat jouw aanbod het beste is.

Een latente nood is een nood waar de consument niet bewust mee bezig is, zoals bijvoorbeeld de laatste nieuwe iPhone willen, een nieuw biertje proeven of het nieuwste driesterrenrestaurant bezoeken. De nadruk ligt dus eerder op de consument tot bij jou krijgen hoewel die niet specifiek op zoek is naar jou.

Nadat er een nood ontstaat, begint de exploratiefase. Afhankelijk van wat er aangekocht wordt, zal de exploratiefase meer of minder uitgebreid zijn. Digitale media heeft het mogelijk gemaakt grondiger voorbereid te zijn op een aankoop. We kunnen via websites, foto’s, video’s en beoordelingen op het internet allerlei informatie winnen over de toekomstige aankoop. Maar ook door onze vrienden aan te spreken via Facebook, Twitter, mail of sms. Vergeet zeker het belang van mond-tot-mondreclame niet in dit digitale tijdperk.

Het is belangrijk dat de marketeers en ondernemers in de fase voor de aankoop zoveel mogelijk informatie ter beschikking stellen en klaar staan om in te spelen op de vragen van de consument via social media.

Daarna volgt de beslissing, koopt ie het of koopt ie het niet? Tijdens deze fase is social media ook niet weg te denken. Denk maar aan meisjes die in de paskamers foto’s nemen en advies vragen aan hun vriendinnen op Facebook.

Na de beslissing, volgt het gebruik. Meestal valt hier de communicatie stil, maar dankzij social media leeft de communicatie net heel erg op. Ga als ondernemer actief op zoek naar wat de mensen schrijven over jouw product, dienst of merk. Positieve berichten kan je gebruiken om mensen te overhalen in hun exploratiefase. Negatieve uitlatingen zien niet leuk om te lezen, maar doe er iets mee. Sta je klanten bij en geef hem de nodige bijstand of uitleg. Op die manier vermijd je verdere negatieve uitlatingen op het web en in de vriendenkring.

Een goede ondersteuning en communicatie zorgt ervoor dat je klant de volgende keer opnieuw voor jouw product/dienst kiest.