Je website meten en verbeteren

Je website verbeteren dankzij Google Analytics

Wil jij je website zo succesvol mogelijk maken? Dan is het belangrijk om de resultaten van je website te meten. Op basis van deze resultaten weet je wat goed werkt, en wat niet. Je krijgt inzicht in waarmee je op het juiste pad zit en wat nog verbeterd kan worden. De ideale tool om je resultaten te meten is Google Analytics.

Hoe werkt Google Analytics?

Google Analytics meet ontzettend veel. Er wordt niet alleen gemeten hoeveel bezoekers je website heeft, maar je kunt ook precies zien welke pagina’s het populairst zijn. Je krijgt te zien via welke zoekwoorden en social media kanalen je bezoekers op je website komen. Ook kan je zien vanaf welke apparaten je website wordt bezocht. Al deze gegevens zijn van belang als je jouw website wilt optimaliseren. Blijkt uit de cijfers bijvoorbeeld dat jouw website veel wordt bezocht via smartphones? Dan weet je dat je aandacht moet besteden aan de mobiele versie van je website.

Stel doelen in met Google Analytics

In Google Analytics kan je doelen instellen voor formulieren of knoppen. Na het instellen van je doel wordt er voor je bijgehouden hoe vaak dit doel wordt behaald. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in hoe vaak je contactformulier wordt ingevuld, hoeveel mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief, hoe vaak iets wordt gedownload of hoe vaak een bepaalde knop gebruikt is. Met Google Analytics krijg je al deze gegevens in één oogopslag te zien. Valt je op dat een bepaald formulier erg weinig wordt gebruikt? Dan kan je hierop inspelen door het aan te passen. Als je wilt, kan je zelfs een geldbedrag koppelen aan een bepaald doel. Zo zie je meteen hoeveel omzet je per doel hebt behaald.

 

Stel segmenten in met Google Analytics

Wil jij meer weten van een specifieke groep gebruikers? Dan kan je een segment instellen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen de gegevens van een bepaalde leeftijdscategorie of van een bepaalde regio te bekijken. Wees er hierbij wel voorzichtig mee dat je niet een te kleine of juist te brede groep instelt.

 

Meet en gebruik je zoekwoorden

Wil jij weten via welke zoekwoorden mensen op jouw website binnenkomen? Google Analytics vertelt je het precies. Zo weet je op welke zoekwoorden je website al goed gevonden wordt, en op welke zoekwoorden je nog extra kan inzetten. Krijg je een redelijk aantal bezoekers binnen via een bepaald zoekwoord? Dan kan je deze score verder verbeteren door dit zoekwoord te gebruiken in de teksten van je website.