De trend van 2017 is ongetwijfeld het opkomend belang van live chat of chatbots. Websitebezoekers kunnen op een eenvoudige manier vragen stellen aan jou persoonlijk als je online bent of aan een chatbot. Er zijn verschillende tools om een potentiële klant dichter naar jou toe te brengen.

Verschil live chat of chatbot

Wanneer je een chat tool gebruikt op jouw website kan een websitegebruiker jou vragen stellen of kan jij een bezoeker aanspreken. Dit enkel wanneer je online beschikbaar bent. Wanneer je als bedrijf niet online bent, is dit dus logischerwijs niet beschikbaar. Maar steeds meer en meer gebruiken bedrijven een chatbot. Hiermee wordt er op een geautomatiseerde manier gecommuniceerd met een websitebezoeker. Chatbots zijn slimme stukjes software waarmee je een gesprek kan aangaan dat lijkt alsof je met een medewerker van het bedrijf praat, als ze goed geprogrammeerd zijn.

Handige tools

Als kmo of startende onderneming zijn chatbots soms iets te complex. Daarom gebruik je best eenvoudige tools om live chat via jouw website mogelijk te maken. Hieronder enkele live chat tools die je kan gebruiken:

  • Tawk.to (volledig gratis & eenvoudig)
  • mylivechat (volledig gratis & mogelijk via WordPress)
  • Zendesk  (verschillende betalende versies mogelijk, uitgebreide analyse & meerdere kanalen mogelijk)

Voorbeelden van live chats of chatbots

Amplifr_chatbot
socialdeal_chatbot
bol.com_chatbot
coolblue_chatbot