Location based marketing wordt steeds belangrijker

Onder Location Based Marketing (LBM) worden alle vormen van marketing verstaan die gebruik maken van de fysieke locatie van een persoon. Bij deze vorm van marketing wordt er gebruik gemaakt van Location Based Services (LBS). Dit zijn de diensten op een mobiel apparaat die gebruik maken van een locatievoorziening, via een gps of via Wifi mogelijkheden. Dankzij location based services is het mogelijk om bijvoorbeeld een restaurant op te zoeken in de buurt waar je je op dat moment bevindt.

Bedrijven kunnen hier natuurlijk op inspelen. Het geeft de mogelijkheid om interactie met een gebruiker aan te gaan. De positie van een gebruiker kan via een internetbrowsers aan een server worden doorgegeven. Zo kan je bijvoorbeeld een promotie versturen wanneer een klant in de buurt van je winkel is.

Location based marketing is veel persoonlijker gericht naar klanten. Het is een ontwikkeling van one-to-many naar one-to-one-marketing waar de consumenten baat bij hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld specifieke aanbiedingen of informatie toegestuurd krijgen. De klanten worden op die manier beter bereikt en ze ervaren het als minder storend. Het toevoegen van persoonlijke voorkeuren kan het effect van de Location Based Services versterken.

Ook voor bedrijven bieden Location Based Marketing Services voordelen. Zo kan het het gedrag en de activiteiten van bezoekers opslagen. Een bedrijf kan op die manier promoties en suggesties aanbieden op maat van de klant. Er moet wel goed nagedacht worden over de manier waarop een bedrijf Location Based Marketing gaat toepassen. Het verkrijgen van deze nieuwe inzichten (de data) vraagt om nieuwe kennis op analytisch vlak.

KLM heeft deze vorm van marketing al meermaals toegepast. Ze hebben in het verleden klanten beloond die nietsvermoedend incheckte bij KLM op Foursquare of die twitterden dat ze met KLM vlogen. Het personeel ging zoveel mogelijk informatie van deze personen opzoeken op social media, zodat ze een gepast cadeautje konden aanbieden. Op die manier wilden ze de verveling van het wachten in de terminal verminderen. Dit zorgde voor vele blije gezichten en veel online reacties. Deze actie kreeg ook aandacht van de nationale en internationale pers. Het was dus een meer dan geslaagde marketingactie.

Het gebruik van Location Based Marketing heeft in verschillende projecten al aangetoond dat de effectiviteit van de marketinginspanningen hierdoor sterk toeneemt. Deze vorm van marketing zal in de toekomst steeds belangrijker worden.