De nieuwe update van Google: Google Fred

Op veel websites is sinds 8 maart het organisch zoekverkeer zwaar door elkaar geschud. In hun statistieken zien sommigen plotse stijgingen, anderen aanzienlijke dalingen. De oorzaak is de nieuwste update in het Google algoritme: Google Fred.

Google heeft de afgelopen jaren al meerdere updates uitgevoerd. Zo waren er de ‘Google Panda’ updates, waar irrelevante content door Google bestraft werd. Nadien kwamen er ook nog Hummingbird en Penguin updates. Hummingbird was eerder een beloning voor websites met een goede inhoud. Met Google Penguin pakte Google websites aan die overdreven gebruik maakten van linkbuiling (spammy linkbuilding) en keyword stuffing. Nu, maart 2017, is Google Fred de nieuwste update.

Met Google Fred wil Google in de eerste plaats websites die ingaan tegen de Google webmaster guidelines bestraffen. Websites met content die niet relevant is en die vooral gericht zijn op het verdienen van geld met advertenties, zijn sterk gedaald in de organische zoekresultaten.

Eerst was er wat onduidelijkheid of er nu een update doorgevoerd was of niet. Google wees er op dat er gemiddeld ongeveer 3 updates per dag plaatsvinden. Pas op vrijdag 24 maart heeft Google de update ‘Fred’ van 8 maart bevestigd.

Het algoritme van Google is nog altijd een groot geheim. Het bevat meer dan 200 factoren die gaan bepalen op welke plaats jouw website in de zoekresultaten komt. Wat wel zeker is, is dat je qua SEO best rekening houdt met volgende elementen:

  • Responsive design. Mobielvriendelijke websites scoren altijd beter dan websites zonder een responsive design.
  • Pagina’s met relevante content. Je content moet een antwoord bieden op de vragen die bezoekers hebben die via een organische zoekopdracht op je website terecht komen.
  • Een technisch correcte website die vlot geïndexeerd en gecrawld kan worden.

Wil jij je website beter laten scoren in de zoekmachines? Wij kunnen je helpen!