Pinterest gebruiken binnen B2B

Zowel B2C- als B2B-marketing managers stellen zich vandaag de vraag al dan niet Pinterest toe te voegen aan hun huidige communicatiebeleid.

Onderzoek toont aan dat het gebruik van Pinterest in een B2C-omgeving erg succesvol kan zijn. Zo is de click–through en de conversation rate is dubbel zo hoog als bij de befaamde sociale netwerken Twitter en Facebook.

Pinterest, niet alleen B2C

De sterkte van Pinterest zijn de beelden maar tegenwoordig zien we ook een tendens van het verzamelen van geschreven content. Daarom is het interessant om als onderneming uw officiële blog te koppelen aan uw Pinterestaccount. Blogspots en eBooks kunnen ook gedeeld worden via dit sociale netwerk. Een essentieel kenmerk van blogposts en eBooks is dat ze op zijn minst één allesomvattende foto bevatten. Deze foto wordt voorzien van een passende titel en een link waarna u ze plaats op een relevant Pinterestbord. Het plaatsen van de foto op het Pinterestbord zorgt voor het creëren van traffic.

Door als B2B-bedrijf actief te zijn op Pinterest kan u uw expertise en geloofwaardigheid binnen een bepaald gebied demonstreren. Bovendien zorgt uw aanwezigheid op Pinterest voor een extra marketing kanaal voor uw onderneming om nog meer mensen te bereiken.

Zijn pinners het juiste publiek voor uw onderneming?

Studies tonen aan dat vooral vrouwen (80%) gebruik maken van dit sociale netwerk, zij pinnen vijf maal meer als mannen. Dus, als uw doelgroep vertegenwoordigd wordt door een relatief hoog aantal mannen, zal Pinterest wellicht niet zo waardevol zijn voor uw onderneming.

Nochtans tonen recentere studies dat meer en meer mannen gebruik maken van Pinterest. Deze verschuiving is ongetwijfeld te wijten aan het recent gebruik van Pinterest als bookmarkingsite en zoekmachine.

Pinterest tips voor B2B

      • Creëer boads die overeenstemmen met de interesses van uw doelgroep
      • Gebruik relevante titels waarop u als bedrijf gevonden wil worden
      • Post content zoals eBooks, video’s, slideshows, infographics, webinars en whitepapers
      • Post sfeerbeelden, community projecten en work in progress beelden
      • Voorzie sommige van uw beelden van quotes
      • Voorzie uw officiële website van Pinterest deelbuttons
      • Engageer uw followers en deel/like ook hun content
      • Gebruik keywords die verweven zijn met de content die u online post
      • Ga na hoe concurrerende B2B bedrijven actief zijn op Pinterest
      • Integreer uw Pinterestpagina in andere social media waarop u aanwezig bent

Meten is weten

Voorgaande tips helpen u bij het efficiënt inzetten van Pinterest in uw huidige communicatiemix. Maar verlies het doel niet uit het oog. Stel bepaalde doelen voorop en controleer na een vastgelegde termijn of deze vooropgestelde streefpunten behaalt zijn. Indien u dit niet doet, zult u nooit kunnen nagaan of Pinterest effectief een bijdrage levert aan uw communicatiebeleid.