Politieke social media marketing

Social media targeting is al langer een populaire trend binnen de politiek, vooral in Amerika maar ook in België en de rest van Europa krijgt deze trend meer en meer aandacht voorgeschoteld. De politieke strijd wordt vandaag de dag de online uitgevochten. Verkiezingen naar jouw hand zetten met bijna uitsluitend social media, is het mogelijk?

N-VA kamerlid Peter Dedecker slaagde erin om een Facebookpost, waarin hij de partij Groen publiekelijk aanviel, in de Facebook-tijdlijn van vele Groen-sympathisanten tevoorschijn te laten komen. Dankzij social media targeting is een dergelijke strategie voor iedereen toegankelijk en dat voor een verrassend laag bedrag. Met enkele tientallen euro’s komt men tegenwoordig al een heel eind.

Eindeloze mogelijkheden

Social media targeting laat politieke partijen toe om zeer specifieke doelgroepen aan te spreken voor een zeer klein bedrag en zo hun boodschappen mee te delen, deze doelgroepen hoeven niet eens een verband te hebben met hun partij. Ze kunnen eender welke doelgroep targeten, jongeren tussen de 18 en 25 jaar die in een straal van 10km rond Brussel wonen, iedereen die geïnteresseerd is in N-VA enz… De mogelijkheden zijn eindeloos.

(On)ethisch?

Door je als N-VA met jouw partijboodschappen te gaan targeten op iedereen die een affiniteit heeft met bijvoorbeeld Groen zet je uiteraard een discussie op gang. Een overvloed van reacties zorgt ervoor dat deze post door Facebook aan nog meer mensen aangeboden zal worden en extra gratis bereik vormt. Voor vele spelers binnen de politiek is deze praktijk not done en onethisch. Uiteraard is dit niet enkel het geval in de politieke wereld. Bedrijven passen deze techniek al veel langer toe door advertenties en posts op concurrenten te richten, een zeer effectieve en goedkope manier om de juiste doelgroepen te bereiken.

Wil je meer weten over Facebook Advertising? Lees dan hier onze andere blogs of neem contact met ons op.