unizo provincie antwerpen

Smarketing introduceren bij UNIZO Provincie Antwerpen

“Zijn we ook voldoende klantgericht?”, vroeg Directeur Carl Van Dyck zich af. Het antwoord was: “Nee”. Concreet moest het team een tandje bijsteken op het vlak van marketing en (vooral) sales om leden te behouden en te werven. Na een smarketingscan en een gepersonaliseerd smarketing bootcamp zag UNIZO Provincie Antwerpen het aantal LinkedIn-volgers vertienvoudigen en de inschrijvingen voor events gevoelig toenemen. Bovendien heeft elk teamlid nu de nodige commerciële reflexen.

Unizo Provincie Antwerpen ontdekte smarketing

Een nieuwe manier van denken

UNIZO Provincie Antwerpen, een echte ledenorganisatie, stond voor de uitdaging om zich te transformeren tot een meer klantgerichte entiteit. Carl: “Het was tijd voor een extra inspanning, zowel bij het aantrekken van nieuwe leden als bij het behouden van bestaande cliënten. Om deze verandering op een doordachte manier vorm te geven, ging ik met Sarah en Elien rond de tafel zitten.”

“We pakten het marketingvraagstuk aan en dachten onder meer na over de positionering van UNIZO Provincie Antwerpen”, gaat Carl verder. “Maar we beseften al snel dat dit niet volstond. Het was cruciaal om de verkoper in onszelf naar boven te halen. Dit was voor heel wat functies binnen de organisatie een nieuw gegeven. Heel het team stond dus voor een uitdaging.”

Unizo Provincie Antwerpen ontdekte smarketing

Smarketing bootcamp

De UNIZO Provincie Antwerpen-directeur wilde van zijn medewerkers ambassadeurs maken, en hen helpen om de juiste boodschap over te brengen in hun netwerk en bij hun coachees. Om die shift waar te maken en drempels weg te nemen, organiseerden Sarah en Cédric (Sales Manager bij SalesWise) een smarketing bootcamp voor het UNIZO-team, dat we opdeelden in twee groepen van tien.

Carl: “De bootcamps vertrokken van heel concrete cases, zonder al te complexe theorieën. We apprecieerden de hands-on-mentaliteit van Sarah en Cédric enorm. Ze gaven elke deelnemer, ongeacht zijn of haar functie, de bouwstenen om binnen zijn of haar job klantgerichtheid vorm te geven. Met haar empathische houding kreeg Sarah iedereen mee, zelfs de deelnemers die initieel eerder sceptisch waren.”

Verhalen sprokkelen voor socials

Carl zag hoe het voor de deelnemers een eyeopener was dat alle UNIZO-uitingen eigenlijk in elkaar overlopen en elkaar versterken – van fysieke events tot berichten op socials. “We posten nu veel meer en veel beter. Daardoor is ons aantal volgers op LinkedIn bijvoorbeeld gestegen van 400 naar 4.000.”

Om tegemoet te komen aan de eeuwenoude vraag waarover telkens te posten, moedigde Carl het team aan om te luisteren naar leden en hun verhalen te delen. “Onder de middagpauze kwamen altijd de meest inspirerende anekdotes naar boven, maar niemand had de reflex om actief op zoek te gaan naar die informatie of er iets mee te doen op onze kanalen.” Intussen is dat wél de gewoonte geworden.

Verder zitten alle teamleden in een WhatsApp-groep waar ze input uitwisselen. “Collega’s die iets interessants hebben om te posten, laten dat weten aan het communicatieteam. Zij maken er kant-en-klare content van om breed te delen. Iedereen voelt zich betrokken. Plots hebben we 20 ‘communicatiemedewerkers’, wat een grotere voetafdruk op social en meer visibiliteit creëert”, aldus Carl.

Unizo Provincie Antwerpen ontdekte smarketing

De commerciële reflex

Carl merkt tot slot hoe een commerciële aanpak meer deel is gaan uitmaken van het dna, en hoe iedereen zich nu verantwoordelijk voelt voor werving en retentie.

“Terwijl we vroeger van event naar event werkten, maken we nu reclame voor het ene evenement op het andere”, verduidelijkt Carl. “Die kettingreactie trekken we door in alle contacten. Bezoekt iemand van ons bijvoorbeeld een potentiële eventlocatie en is de uitbater nog geen lid, dan zullen ze een collega langs sturen om de voordelen van het lidmaatschap toe te lichten.”

Om te zorgen dat de smarketing-reflex blijft leven, organiseren Creactiv en SalesWise coachingsdagen om aan individuele teamleden uit te leggen hoe je een telefoongesprek voert, om na te gaan welke drempels iemand nog voelt om zijn of haar netwerk aan te spreken, en ga zo maar door. Gevraagd of het traject een aanrader is, antwoordt Carl volmondig “ja”: “Iedereen die met klanten bezig is, heeft er belang bij.”

Onder de indruk van dit project?

Hulp nodig om smarketing bij jou in de organisatie te introduceren? Laat ons iets weten. We geven je graag een duwtje in de rug.