SEO tips om te scoren in zoekmachines

SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachineoptimalisatie mag je nooit uit het oog verliezen. Het speelt een belangrijke rol voor je positie in de zoekresultaten.

Welke trefwoorden gebruiken?

Om goed te scoren in zoekmachines moet je gebruik maken van relevante trefwoorden. Weet wat je klant wil en schrijf op zijn maat. De basisinformatie moet op je website aanwezig zijn, maar denk ook aan productinformatie, eigenschappen, gebruiksinstructies,…

Beantwoord op je website de vragen van de gebruikers, zodat je hen online helpt, net zoals een verkoper in een fysieke winkel dat doet. Zorg dat je content de juiste woorden bevat, zodat zoekmachines je website hoger gaan waarderen. Om er extra kracht aan te geven, kan je deze trefwoorden in het vet zetten. Ook het gebruik van synoniemen van deze trefwoorden heeft een positief effect op SEO.

Content, content en nog eens content

Zorg dat je voldoende informatie en content op je website hebt staan. Hoe werken je producten of diensten, hoe ga jij te werk,… Al deze vragen moeten op je website beantwoord worden.

Er zijn meerdere mogelijkheden om dit te vertellen dan enkel tekst. Zo is het bijvoorbeeld bij technische en ingewikkelde producten niet altijd makkelijk om de werkwijze uit te schrijven. Een video kan je hierbij helpen. Leg in deze video uit hoe het product werkt, wat de technische specificaties zijn,… Een video kan je op meerdere kanalen plaatsen (op je website, Youtube, vimeo, social media,…)

Zorg ervoor dat je video een titel heeft waarin het keyword (het zoekwoord) voorkomt waarop je gevonden wil worden.

Ook deelbare content krijgt bij Google een streepje voor. Maak dus ook gebruik van checklists, infographics,…

Geen doodlopende pagina’s

Je website moet voldoende call to action mogelijkheden bevatten. Bezoekers mogen nooit op een doodlopende pagina terecht komen. Wanneer ze kunnen verder klikken naar een andere pagina blijven bezoekers langer op je website. Google waardeert websites met een hoge Click Through Rate (CTR). Zorg dus voor voldoende interne links. Wanneer deze links relevant zijn voor de bezoekers, dan kan ook dit een meerwaarde bieden voor SEO.

Responsive webdesign

Zoals in een eerder blogbericht vermeld is, hecht Google belang aan mobiel vriendelijke websites. Een responsive webdesign zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten komt. Wanneer je geen mobiele website hebt, dan zal je waarschijnlijk bezoekers verliezen.

Maak gebruik van beschrijvende url’s

Zorg dat zowel een zoekmachine als een bezoeker aan de url kan zien op welke pagina hij zit. Zo zegt bijvoorbeeld www.voorbeeld.com/websiteoptimalisatie veel meer dan www.voorbeeld.com/1234567.