SEO-tips voor webshops

Online shoppen is leuk, en als de klant bij jou shopt, is dat nog leuker. Maar hoe zorg je ervoor dat die klant bij jou terecht komt? Dat is alweer een zaak voor SEO ofte zoekmachine optimalisatie. Om je webshop beter vindbaar te maken, willen we jullie graag een aantal tips meegeven die je daarbij kunnen helpen. Zo verkrijg je meer verkeer en conversie.

Een goede sitestructuur

Met een sitestructuur of een site architectuur bedoelen we de manier waarop je website is opgebouwd en de pagina’s onderling naar elkaar linken. Hoe beter deze structuur, hoe meer traffic je genereert maar ook hoe gemakkelijker het is voor de Google-spiders om je website te indexeren. Het is belangrijk dat die spiders beseffen welke pagina’s hoofd-, categorie-, en productpagina’s zijn en hoe die zich tot elkaar verhouden. Maak daarom zeker gebruik van categorieën in je navigatie en verdeel elke categorie in subcategorieën.

 URL’s en paginasnelheid

Het is belangrijk dat je URL zich elke keer aanpast wanneer je van pagina verandert. Zorg ervoor dat wat er zich op de pagina  bevindt, ook in de URL te vinden is. Bijvoorbeeld: surf je op een pagina waar een reisgids over Italië aangeboden wordt, zorg dat er dan ook in de URL staat: www.blablabla.com/merknaam-reisgids-italië. Overdrijf ook niet met je URL’s, ze mogen ook niet te lang zijn.

De snelheid waarmee je pagina opent, is ook bepalend voor je ranking in Google. Je kan dit heel eenvoudig testen met Google Webmaster Tools. Hoe lang het duurt om pagina’s in je webshop te laden, wordt in een overzicht gegoten en jouw webshop wordt vergeleken met andere. Op die manier krijg je een idee van hoe snel of hoe traag jouw webshop is.

Unieke beschrijvingen

Een beetje in lijn met het belang van URL’s is de metadescription en titel. Elke titel moet uniek zijn en het product moet zeker opgenomen worden in de titel. Daarnaast kan je voor elke pagina een metadescription toevoegen. Zorg er voor dat deze uniek is en duidelijke verwachtingen schept over de pagina.

Daarnaast zijn productbeschrijvingen ook onmisbaar. Zoals al een paar keer vermeld, is Google bezeten van unieke content. Met andere woorden: kies voor een originele productbeschrijving die  je brand identity in de verf zet en ook de nodige informatie verschaft voor de klant. De Google-spiders krijgen via deze informatie een duidelijk beeld van je webshop.

Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn onmisbaar op een webshop, ze geven je potentiële klant een indruk van het gewenste product. Ook Google houdt je afbeeldingen in het oog. Voeg een titel en ALT-tekst toe aan je afbeelding. Zorg er wel voor dat die titel duidelijk en uniek is. Kies dus niet voor de titel of ALT-tekst “product 1” maar ga voor de naam en korte beschrijving van het product.

Wil je graag weten hoe die Google-spiders werken? Kijk dan zeker naar dit filmpje:

Wil je nog meer tips ontvangen? Check dan onze whitepaper met SEO tips