Wat zijn short tail zoekwoorden?

Nieuwste marketinggeheim: short tail vs long tail

Wens je graag het aantal bezoekers op je website te verhogen? Dan is het een goed idee om je eens te verdiepen in short tail vs longtail zoekwoorden.

Short tail zoekwoorden

Als een bezoeker een product of dienst zoekt, gebruikt hij daarvoor vaak een zoekmachine. Door middel van zoekwoorden kan de bezoeker datgene wat hij probeert te zoeken ook vinden. Als hij bijvoorbeeld op zoek is naar een fiets, zal hij in ieder geval het zoekwoordje ‘fiets’ gebruiken. Dit is een voorbeeld van een short tail zoekwoord. Doordat dit maar één enkel woordje is, is het ook erg populair en zal de bezoeker veel sites vinden waarop hij een fiets kan kopen. Dit betekent méér concurrentie. Meer concurrentie betekent dus dat jouw eigen site zal vervagen tussen al die hits.

Long tail zoekwoorden

Soms weet een bezoeker heel specifiek wat hij wil. Hij wil dan bijvoorbeeld heel graag een rode Batavus fiets. In dat geval maakt hij gebruik van long tail zoekwoorden. Long tail houdt in dat de zoekopdracht meerdere zoekwoorden bevat en dus een specifiekere zoekopdracht is. Hoe meer zoekwoorden in de zoekopdracht, hoe minder hits je krijgt. Door hierop in te spelen zal je al gauw de concurrentie drastisch doen verminderen. Doordat je website nu uitsteekt boven alle anderen, geef je de bezoeker een signaal dat hij datgene waar hij naar zoekt, zal vinden op jouw website.

Waarom kiezen voor long tail zoekwoorden?

Short tail en long tail kun je samenvatten in een handige formule. Short tail heeft een hoog zoekvolume dus veel concurrentie. Long tail heeft een lager zoekvolume dus minder concurrentie. Het is lastig om andere concurrenten in te halen door middel van short tail. Door long tail te gebruiken creëer je meer kansen voor jouw website. Tevens is het zo dat bezoekers die meer zoekwoorden gebruiken in hun zoekopdracht een hogere koopintentie hebben. Dit is zo omdat ze dan iets specifieks zoeken. Long tail zoekwoorden zijn dus zeker aan te raden. Ontdek meer over long tail zoekwoorden (link).

Conclusie

Elke dag komen er tientallen sites bij die allemaal potentiële klanten willen lokken. Als je niet goed weet hoe je alles boven water kan houden is het al snel gedaan. Maak dus gebruik van long tail en versla alle anderen die het belang hiervan nog niet kennen. Pas de content op je website aan zodat je gevonden wordt op long tail zoekwoorden en nodig hierdoor de bezoekers met hoge koopintentie uit.

Enkele voorbeelden

  • Short tail: broek
    Long tail: rode damesbroek
  • Short tail: kast
    Long tail: dressoirkast van eikenhout
  • Short tail: schoenen
    Long tail: groene voetbalschoenen
  • Short tail: kapper
    Long tail: kroeshaar kapper Mechelen

Long tail zoekwoorden zijn effectiever dan short tail zoekwoorden. Ontdek meer over long tail zoekwoorden (link) en ontdek hoe deze termen in jouw voordeel kunnen werken.