Snapchat als marketinginstrument

Snapchat is een relatief jong social media kanaal dat een zeer sterke opgang kent. Het is immens populair bij jongeren. Dit kanaal als marketinginstrument is dus enkel aan te raden wanneer je doelgroep uit jongeren en jongvolwassen bestaat. Er zijn nog niet veel cijfers en data over snapchat bekend.

Snapchat als tool voor bedrijfscommunicatie

Om Snapchat als communicatietool te gebruiken moet je eerst goed nadenken of Snapchat wel geschikt is voor jouw onderneming. Gebruikt je doelgroep Snapchat? Levert het een meerwaarde op voor je bedrijf en voor je doelgroep? Foto’s en video’s die je via dit kanaal deelt moeten een luchtig karakter hebben. Het is dus absoluut niet geschikt voor productbeschrijvingen of verkoopspraatjes. Je foto’s en video’s moeten kort en krachtig zijn met eventueel wat humor.

Wanneer je snapchat wenst in te zetten moet je de contactgegevens van je doelgroep of klanten bezitten. Je doelgroep moet jou accepteren als contactpersoon of jou zelf toevoegen. Het is dus zeer belangrijk dat je jouw doelgroep motiveert om jou toe te laten in hun contactlijst.

Snapchat leent zich goed voor verschillende soorten van korte, amusante communicatie. Goede voorbeelden van dit soort communicatie zijn bijvoorbeeld exclusieve informatie, beelden achter de schermen of kortingscodes voor een beperkt aantal personen.

Snapchat is zeer geschikt wanneer je bijvoorbeeld een evenement organiseert voor jongeren. Je kan verschillende aspecten belichten voor, tijdens en/of na het evenement.

Bedrijven die succes hebben op Snapchat: StudioBrussel, Flair, TotallyTwo.com, Sporza, Newsmonkey.be, …