Social media inzetten voor je bedrijf

De consument is actief op social media. Als bedrijf zijn social media kanalen dus de ideale manier om de consument te bereiken. Alvorens social media in te zetten is het belangrijk dat je bewust bent van alles wat er bij komt kijken.

Actief zijn op social media zorgt voor meer online zichtbaarheid. Je kan met behulp van Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest,… de personen die tot je doelgroep behoren bereiken. Op al deze kanalen is consistentie een belangrijke factor. Mensen moeten je kunnen herkennen aan de hand van je naam, logo, kleuren, je manier van communiceren,… Dit verhoogt de herkenbaarheid en versterkt je online aanwezigheid.

Door online conversaties te voeren en interactie aan te gaan met je fans/volgers kan je inzichten krijgen in je doelgroep. Je weet wie ze zijn en wat ze van jouw bedrijf vinden. Aan de hand van die informatie kan je de dienstverlening van je bedrijf aanscherpen en de klanttevredenheid verhogen.

Social media is pas effectief als je profiel overtuigend is en de aandacht trekt van de social media gebruikers. Een social media strategie helpt je om dat goed aan te pakken. Het is belangrijk dat je een strategie hebt waarbij je weet welke informatie en content je gaat delen en hoe je het allemaal gaat aanpakken.

Er kruipt veel tijd in om social media op een efficiënte en doelbewuste manier aan te pakken. Het is niet zomaar even een tweet de wereld insturen of een facebookstatus posten, er moet grondig over nagedacht worden. Waarom? Alles wat je op social media plaatst moet aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en het moet bij je imago passen.

Het is belangrijk dat alle medewerkers van je bedrijf zich inzetten. Onzorgvuldigheden van medewerkers kunnen grote gevolgen hebben. Zo kan een onzorgvuldige uiting van een medewerker zich razendsnel verspreiden. Social media op een professionele manier gebruiken vraagt een inspanning van al je medewerkers. Ze hebben vaak niet alle kennis, tijd, discipline en vaardigheden in huis om de social media strategie van je bedrijf op een zorgvuldige manier toe te passen. Om social media toch op een efficiënte manier aan te pakken is het aan te raden om een opleiding “Social media marketing” te volgen, opzoekingswerk te verrichten, werken met externe marketeers die je wegwijs maken, …

Social media heeft veel voordelen hebben voor je bedrijf. Je naamsbekendheid zal verhogen, je online zichtbaarheid stijgt en mensen gaan je bedrijf (beter) leren kennen. Je bereikt je doelgroep en je kan er een dialoog mee aangaan.

Toch zijn er ook enkele nadelen aan verbonden. Zo is het noodzakelijk om social media op een bewuste en zorgvuldige manier te gebruiken. Onzorgvuldig omgaan met social media kan negatieve gevolgen hebben. Er kruipt veel tijd in en medewerkers die de social media van je bedrijf onderhouden hebben nood aan kennis om alles goed uit te werken.